مخزن سوخت ، مخزن آب و دیگر مخازن

مخزن سوخت و یا هر مخزن دیگر به محفظه گفته می‌شود که جهت نگه‌داری سوخت‌های قابل اشتغال ، آب و برخی از مواد خوراکی و شیمیایی استفاده می‌شود.

مخازن انواع مختلفی دارند و هرکدام برای مصارفی خاص استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال مخزن قیر ، مخزن ذخیره نفت ، مخزن ذخیره گازوئیل ، مخزن ذخیره آب ، مخزن ذخیره سوخت و ….

ایران شوفاژ یکی از تولیدکنندگانی است که درزمینهٔ تولید مخزن فعالیت می‌کند و مخازن مختلفی اعم از مخزن آب و مخزن سوخت تولید می‌کند.

مخازن در ابعاد و نوع‌های مختلفی تهیه می‌شوند و به‌طورکلی به سه دسته مخزن سوخت تخت فشار ، مخزن با فشار کم و مخزن بی فشار تقسیم می‌شوند و دو دو جنس مخزن سوخت آب پلاستکی و فلزی تولید میشوند که هرکدام کاربردهای مختلفی دارند و بر اساس اصول خاصی طراحی می‌شوند. 

طراحی و ساخت و کاربرد مخازن

همان‌طور که میدانید مخزن‌ها جهت نگهداری برخی از مواد خوراکی ، آب ، انواع سوخت و داروها استفاده می‌شوند.

شاید با خود فکر کنید که چرا اصلاً باید از مخزن سوخت و یا دیگر مخازن استفاده کرد؟

از مخازن به دلایل مختلفی استفاده می‌کنند به‌عنوان‌مثال بعضی مخزن‌ها جهت یکسان‌سازی کیفیت محصول ، اندازه‌گیری مقدار ماده برای خریدار، حمل‌ونقل آسان از کارخانه به محل موردنیاز و ... استفاده می‌شوند

اگر شما صاحب کسب کار بزرگی باشید قطعاً از اهمیت مخزن‌ها باخبرید مخازن در اولین مرحله برای نگه‌داری مواد اولیه استفاده می‌شود در گام بعد برای نگه‌داری موادی که هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند و در مرحله سوم برای بارگیری و پخش مواد تولیدشده به کار می‌روند.

نوع طراحی و مواد استفاده‌شده برای تولید یک مخزن به فاکتور خرید های چون محل قرارگیری مخزن سوخت  ، جنس ماده‌ای که قصد دارید آن را درون مخزن نگه‌دارید و ...  بستگی دارد

جدول زیر مشخصات مخزن های تولید شده ایران شوفاژ را نشان میدهد

جهت سفارش و خرید مخزن آب و سوخت با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن دفتر: 5178-3324-021             5692-3324-021

تلفن همراه: 09125211675               09125336164

چه نوع مخزنی برای چه نوع موادی

برخی از مواد مانند مواد نفتی خاصیت خورندگی دارند و ممکن است بعد از گذشت مدت‌زمان کوتاهی مخزن سوراخ شود و صدماتی به ما و یا اطرافیان ما وارد کند. به همین دلیل است که برای تولید یک مخزن سوخت از فلزاتی چون  استنلس استیل،کربن استیل یا فولادهای آلیاژی دارای نیکل یا تیتانیوم استفاده می‌کنند .

جنس این فلزات به‌گونه‌ای است که با مواد نفتی سازگار است و مواد نفتی هیچ آسیبی به این فلزات وارد نمی‌کند.

برخی از مواد بسیار به حرارت حساس‌اند و لازم است جنس پیوسته مخزن به گونگی باشد که حرارت را نفوذ ندهد و اینجا است که زرین‌های ضد حریق به کمک ما می‌آیند.  این زرین‌ها از آتش‌سوزی در دمای بالای مواد سوختی جلوگیری می‌کنند.

برخی از مواد املاحی دارد که به‌مرورزمان ته‌نشین می‌شود و باید این املاح ته‌نشین شده تخلیه شوند بنابراین  طراحی مخزن این نوع مواد نیز کمی متفاوت است در این نوع مخزن‌ها دریچه‌ای تعبیه می‌شود که در موقع لازم به‌وسیله آن املاح ته‌نشین شده تخلیه شود.

جایگاه نصب این دریچه با شیب کف مخزن در ارتباط است.

تنوع مخزن‌ها بسیار زیاد است ولی دودسته مهم مخزن‌ها شامل مخزن های ذخیره با سقف ثابت ، مخزن های ذخیره با سقف شناوراست که هرکدام ویژگی‌های خاص خود رادارند.

مخزن  با سقف شناور

مخزن‌ ها با سقف شناور خود به دودسته مخازن با سقف شناور پانتون یا خزینه‌دار و مخزن های با سقف شناور ماهیتابه تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربردهای مختلفی دارند.

به‌طورکلی نوع کار این‌گونه مخزن‌ها بدین گونه است که سقف بر روی مواد داخل مخزن قرار می‌گیرد و همراه با فراورده‌های داخل مخزن بالا و پایین می‌رود.

 این‌ مخزن‌ها بیشتر برای کاهش ضایعات ماده درون مخزن ، نگهداری مایعات  و حفظ محیط‌زیست استفاده می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال بنزین موادی است که به‌وسیله مخزن شناور جابه‌جا می‌شود.

مخزن سقف شناور ماهتابه ای:

مخزن سقف شناور ماهتابه ای از فولاد تولیدشده و ضعف بزرگی دارد این نوع مخزن‌ها اگر سقف آن‌ها سوراخ شود سقف به درون ماده نگه‌داری شده در مخزن فرو می‌رود

مخزن سقف شناور پانتون دار:

این مخزن‌ها ضعف مخزن سقف شناور ماهتابه ای را پوشش داده‌اند و سقف‌ها را از جعبه‌های توخالی (پانتون) تهیه‌کرده‌اند مزیت این سقف‌ها این است که در صورت سوراخ شدن سقف مواد درون این جعبه‌ها را پر می‌کند و همین باعث می‌شود سقف درون مواد مخزن سوخت غرق نشود.

در سقف این نوع مخزن‌ ها دو ارتفاع وجود دارد ارتفاع بالایی که باید به‌راحتی تمیز شود و قابلیت تعمیر داشته باشد. و قسمت پایین و کمی بالاتر از سیستم تخلیه قرار دارد

مخزن با سقف ثابت

مخزن‌ هایی  که بیشتر استوانه‌ای شکل‌اند و سقف آن‌ها کروی شکل و یا مخروطی است مخزن با سقف ثابت نامیده می‌شود این مخزن‌ ها برای نگه‌داری مواد سمی و قابل اشتعال استفاده می‌شوند.  همان‌طور که گفتیم این نوع مخزن‌ سوخت بر اساس کلاهک‌هایی که دارند تقسیم‌بندی می‌شوند و مخزن‌های سقف ثابت با طرح گنبدی شکل به نسبت مخزن‌هایی مخروطی گران‌ترند ولی مخزن‌های مخروطی شکل رواج بیشتری دارند.

سقف این مخزن ها به دیواره‌ها جوش داده می‌شوند و یا به‌وسیله پایه‌های نگه‌دارنده‌ای بر روی مخزن قرار می‌گیرند.

جوش‌های مخزن‌های با سقف ثابت باید به‌گونه‌ای باشد که اگر فشار درون مخزن زیاد شد و به هر دلیل شیرهای اطمینان از کار افتاد جوش‌ها جدا شوند تا دیواره‌های مخزن سوخت صدمه نبیند

مخزن سوخت

اکنون‌که دیگر به خوبی با انواع مخزن آشنا شدید به سراغ توضیحات تخصصی در رابطه با مخزن سوخت می‌رویم.

مخزن سوخت به محفظه‌هایی گفته می‌شود که برای نگه‌داری مواد سوختی احتراق زا کاربرد دارد. این مخزن ها نام‌های مختلفی دارند ولی به‌طورکلی از مخزن‌های سوخت جهت نگهداری و جابه‌جایی مواد اشتعال‌زا مانند نفت ، بنزین ، گازوئیل و دیگر سوخت‌ها استفاده می‌شوند

از مخزن های ذخیره سوخت هم به‌عنوان ابزاری برای جابه‌جایی مواد استفاده می‌شود که دورهای نگه‌داری مواد درون این مخازن  کوتاه‌مدت است و هم برای نگه‌داری مواد استفاده می‌شوند که می‌توان گفت دوره‌های طولانی‌تری برای نگه‌داری مواد درون مخزن استفاده می‌شود.

طراحی و ساخت مخزن سوخت

طراحی و ساخت مخزن سوخت بیشتر به‌صورت استوانه‌ای عمود بر زمین است و همچنین تمامی مخزن‌های سوخت دارای یک کف تخت با یک سقف ثابت و یا متحرک می‌باشند در ساخت مخزن سوخت باید استانداردهای مختلفی را به کار گرفت که این استانداردها بیشتر اوقات بسته به محیط و سیال ذخیره‌شده و سیال ذخیره متغیرند. همان‌طور که قبلاً گفتیم مخزن ها ازنظر نوع فشار متفاوت‌اند ولی در سراسر دنیا برای نگه‌داری سوخت‌ها از مخزن سوخت تحت‌فشار استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم طراحی و مواد مخزن ها با یکدیگر متفاوت است و همین امر باعث می‌شد تا از استانداردهای مختلف برای ساخت مخازن مختلف استفاده شود به‌عنوان‌مثال طراحی ابعاد مخزن 3000 لیتری ، ابعاد مخزن 5000 لیتری ، ابعاد مخزن 6000 لیتری ، ابعاد مخزن 800 لیتری با یکدیگر متفاوت است پس باید استانداردهای مخصوص در ساخت آن‌ها به کار گرفته شود.

اکنون‌که به بحث استانداردهای طراحی مخازن رسیده‌ایم لازم است تا شمارا با طراحی برخی از مخزن ها آشنا کنیم

مخزن 1000 لیتری پلی‌اتیلن

این نوع مخزن‌ها در دو نوع سه لایه و تک لایه تولید می‌شوند مخزن‌های تک لایه بی‌رنگ بوده و مخزن ها به‌صورت ایستاده (عمودی)  می‌باشند.

مزیت مخزن‌های سه لایه این است که در چیدمان لایه‌ها از یک‌لایه تیره استفاده‌شده که همین امر باعث می‌شود نور خورشید به درون مخزن نفوذ نکند و شرایط رشد جلبک ایجاد نشود. همچنین برخی از مواد سوختی باید دور از اشعه خورشید باشند.

مخزن سوخت گازوئیل

طراحی این نوع مخزن‌ها با محل نگه‌داری آن‌ها در ارتباط است به‌عنوان‌مثال اگر شما قصد دارید از مخزن سوخت گازوئیل در فضای باز و زیر نور خورشید استفاده کنید مخزن از پلی‌اتیلن سه لایه تولید می‌شود ولی اگر مخزن قرار است مخزن در مکانی بسته باشد در طراحی مخزن سوخت از یک‌لایه استفاده می‌شود . پس فرقی نمی‌کند که شما برای ذخیره‌سازی گازوئیل در مخزن 1000 لیتری یا ذخیره‌سازی گازوئیل در مخزن 2000 لیتری از چندلایه استفاده کنید بلکه جای نگه‌داری مواد در این مسئله تأثیر می‌گذارد.

قیمت مخزن سوخت

قیمت مخزن‌های سوخت به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلاً جنس مخزن ، ابعاد مخزن ، نوع مخزن و ... همین باعث می‌شود قیمت مخزن 5000 لیتری با قیمت مخزن سوخت 10000 لیتری با قیمت مخزن سوخت 3000 لیتری با قیمت مخزن سوخت 2000 لیتری با قیمت مخزن سوخت فلزی  با قیمت مخزن سوخت 10000 لیتری پلی اتیلن متفاوت باشد.

مخزن آب

مخزن های آب این روزها به دلیل افت فشار آب طرفداران زیادی پیداکرده‌اند.

کسب کارهای مختلفی از مخزن های آب استفاده می‌کند، فرقی نمی‌کند که شما یک کشاورز باشید یا یک صنعت تولیدی داشته باشید حتماً در طول کارا خود نیاز به مخزن های آب را حس کرده‌اید.

مخزن‌های آب نیز همانند مخزن‌های سوخت تنوع زیادی دارند. و این تنوع‌ها هم در جنس به‌کاررفته در تولید مخزن دیده می‌شود و هم در ابعاد مخزن ها به چشم می‌آید.

قطعات به‌کاررفته در مخزن ها با ابعاد مختلف به نسبت حجم آب مصرفی متفاوت است مثلاً سایز بوشن ها و یا برخی دیگر قطعات در ابعاد مخزن 3000 لیتری ، ابعاد مخزن 5000 لیتری ، ابعاد مخزن 6000 لیتری ، ابعاد مخزن 800 لیتری ،  مخزن 10000 لیتری ، مخزن 300 لیتری ، مخزن 2000 لیتری ، مخزن 1000 لیتری آب ، مخزن 30000 لیتری ، مخزن 200 لیتری ، مخزن 20000 لیتری  متفاوت است که همه در استانداردهای طراحی معین‌شده است. قابل‌ذکر است که هرچقدر حجم مخزن آب متفاوت باشد ضخامت مخزن ها ازنظر لایه باهم یکسان است و تنها در مخزن آب تک لایه خط مایعات درون مخزن دیده می‌شود.

مخزن ها با ابعاد مختلف کاربردهای مختلفی دارند به‌عنوان‌مثال مخزن پلی‌اتیلن ۱۰۰۰ لیتر سه لایه پلاستونیک بیشتر به دلیل افت فشار شیرها آب در منازل مسکونی استفاده می‌شود و یکی زا پرطرفدارترین نوع مخزن آب است. به‌طورکلی اگر آب مصرفی یک واحد مسکونی را 250 لیتر به ازای هر شبانه‌روز در نظر بگیریم این مخزن آب نیاز آب یک ساختمان 4 واحده را برطرف می‌کند.

ایران شوفاژ در محصولات تولیدی خود از پلی‌اتیلنی که کاملاً نو و استاندارد استفاده می‌کند که مناسب برای ذخیره‌سازی آب شرب می‌باشد. رعایت استانداردها حفظ کیفیت محصولات باعث شده تا ایران شوفاژ به‌عنوان یک شرکت تولیدی محبوب شناخته شود.

توجه به بهداشتی بودن و کیفیت محصولات تولیدشده یکی از اصلی‌ترین وظایف یک شرکت تولیدی است به‌خصوص شرکتی که کیفیت محصولات آن با سلامت انسان‌ها و دیگر جانداران در ارتباط است

معرفی مخزن آب پلی‌اتیلن

به مخزن‌هایی که از جنس پلیمر و یا پلی‌اتیلن تولیدشده باشند مخزن های پلی‌اتیلنی میگویند که با توجه به نیاز جامعه طراحی و ساخته‌شده‌اند.

این مخزن ها برای مصارف مختلفی چون ذخیره‌سازی آب آشامیدنی، آبیاری کشاورزی، مهار آتش، دام‌پروری، تولید مواد شیمیایی، آماده‌سازی مواد غذایی و همچنین بسیاری از موارد دیگر در خدمت بشر درآمده‌اند.

مخزن‌های پلی‌اتیلن انواع مختلفی دراند که بانام‌های مخزن افقی ، مخزن عمودی ، مخزن مکعبی ، مخزن سم‌پاشی و مخزن ته قیفی شناخته‌شده‌اند. و هرکدام از این مخزن‌ها ویژگی‌های خاص خودشان رادارند به‌عنوان‌مثال مخزن پلی‌اتیلن افقی در ابعاد و لایه‌های مختلفی تولید می‌شود که این لایه‌ها بین یک‌لایه ، دولایه و سه لایه متغیر است.

این نوع مخزن‌ها هرکدام جهت مصارف خاصی استفاده می‌شوند . مثلاً مخزن دولایه پلی‌اتیلن برای نگه‌داری محلول‌های شیمیایی و یا نگهداری آب به‌صورت دفنی بکار می‌رود یا مخزن سه لایه پلی‌اتیلن  جهت جلوگیری از تابش نور خورشید به درون طراحی‌شده است این نوع طراحی در مخزن از تابش نور آفتاب بر روی محلول‌های شیمیایی جلوگیری می‌کند و یا از رشد جلبک در درون مخزن جلوگیری می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان گفت به‌صرفه‌ترین و بهترین نوع منبع در منابع نام‌برده شده برای مصارف بهداشتی آب ، مخزن های پلی‌اتیلن دولایه‌اند این نوع مخزن‌ها از دولایه سفید و مات تولیدشده‌اند که این نوع طراحی در حفظ پاکیزگی آب نقش اساسی دارد این نوع منبع‌ها هم ازنظر کیفیت و قیمت بسیار به‌صرفه‌اند.

مخزن های پلی‌اتیلن تنها برای ذخیره آب استفاده نمی‌شوند بلکه از آن‌ها برای جهت نگهداری انواع فرآورده‌های شیمایی و ... می‌توانید از مخزن پلی‌اتیلن سم‌پاشی ما استفاده نمایید . با توجه به این‌که کشاورزی یکی از قطب‌های اقتصادی مردم ایران می‌باشد ازاین‌رو بایستی تجهیزات کشاورزی نیز با بالاترین کیفیت در اختیار کشاورزان عزیز قرار گیرد

مخزن پلی‌اتیلن مخصوص سم‌پاشی

مخزن های پلی‌اتیلنی به دلیل مزیت‌های بسیاری که دارند چند سالی است با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند. مخزن پلی‌اتیلن سم‌پاشی به‌اندازه مواد سوختی و آب بزرگ نیستند و برای مواد شیمیایی از آن‌ها استفاده می‌شود. اکثر کشاورزان از این مخزن ها برای سم‌پاشی‌های هوایی استفاده می‌کنند . البته مخزن‌ های کوچک‌تری نیز وجود دارد که برای سم‌پاشی دستی استفاده می‌شوند.

به دلیل تقاضای زیاد مردم از این نوع مخزن ها، تولیدکنندگان زیادی سعی در تولید مخزن‌های پلی‌اتیلنی دارند و سعی می‌کنند با افزایش کیفیت محصولات خود نظر مشتریانشان را جلب کنند تا در این عرصه رقابتی پیروز شوند.

مخزن آب فلزی

نوعی دیگر از مخازن آب مخزن‌های فلزی هستند که به‌وسیله پایه‌ها بر روی زمین قرار می‌گیرند، پایه‌های این مخزن ها بسته به ابعاد آن متفاوت‌اند و به‌طورکلی از ۳ پایه، یا ۴ پایه یا ۶ پایه تشکیل‌شده‌اند.

این مخزن ها از فلزات زد زنگ تولیدشده‌اند و خطوط جوش آن نیز بارنگ‌های خوراکی پوشیده شده است تا آب ذخیره در مخزن آلوده نشود.

از این مخزن‌ ها بیشتر برای آب‌رسانی‌های شهری استفاده می‌شوند و بر روی آن‌ها 2 لوله برای ورود و خروج آب تعبیه‌شده است. این منابع ابزار خوبی برای متعادل نگه‌داشتن آب‌اند و در مواقع افت فشار آب این مخزن‌ها با کمک ازنیروی گرانش زمین کمبود آب را جبران می‌کنند. البته از مخزن آب فلزی تنها برای تأمین آب شهرها استفاده نمی‌شود بلکه در اگر مواقع برای سازمان‌های مختلف و یا مزارع استفاده می‌شود. 

در مخزن آب قدیمی دریچه‌های برای جریان ورودی آب تعبیه نشده بود و مخازن از درب بالای مخزن پر از آب می‌شدند ولی اکنون به دلیل نیاز مشتریان شیر به‌اضافه شیر خروج آب شیری جهت ورود آب نیز بر روی مخزن تعبیه‌شده است.

نوع دیگری از مخزن آب نیز وجود دارد که همراه با فلز از بتن نیز استفاده‌شده و منبع آب همانند برجکی است که درون آب نگه‌داری می‌شود.

کارخانه ایران شوفاژ افتخار دارد که با توکل و اعتماد به خدا و با تکیه‌بر نیروی انسانی خود توانسته اقدام به تولید هر چه باکیفیت‌تر منبع‌ها و مخزن‌های سوخت و آب نماید و محصولات خود را به سراسر ایران صادر کنند.

تولید باکیفیت و قیمت مناسب مخزن پلی‌اتیلن و مخزن‌های فلزی ایران شوفاژ باعث شده است که مشتریان ما ، مشتریان ثابت باشند و در خریدهای بعدی نیز از ایران شوفاژ خرید نمایند .

اگر شما نیز قصد خرید مخزن آب و یا مخزن سوخت از جنس پلی‌اتیلن و یا فلز دارید کافی است تا با کارشناسان ما تماس بگیرید آن‌ها شمارا برای خرید یک مخزن مناسب کار خود مشاوره خواهد دارد و محصول سفارش داده‌شده را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارخانه به مقصد شما بارگیری خواهند کرد.

برای کسب اطلاعت بیشتر و راهنمایی می‌توانید از طریق راه‌های تماس زیر با کارشناسان فروش ایران شوفاژ در ارتباط باشید

تلفن دفتر: 5178-3324-021             5692-3324-021

تلفن همراه: 09125211675               09125336164