سختی گیر رزینی و انواع دستگاه سختی گیر آب

سختی گیر رزینی یکی از انواع مختلف سختی گیر هاست که وظیفه آن حذف املاح اضافی موجود در آب و تبدیل آب به آب سبک و نرم است.

سختی گیری آب به روش های مختلفی انجام میشود که بسته به شرایط میتوانیم یکی از روش ها را به کار بگیریم. در حال حاضر سختی گیری آب به روش های سختی گیر مکانیکی، فیلترهای آب، سختی گیر فیزیکی و سختی گیر شیمیایی انجام میشود که این چهار دسته به ۹ روش سختی آب را میگیرند. 

سختی گیرها با روش های مختلف سختی گیری کار میکنند که هم به عنوان سختی گیرخانگی میتوان از آنها استفاده کرد و هم به عنوان سختی گیرصنعتی به کار گرفته میشوند.

 ولی رایج ترین سختی گیر در بازار سختی گیر رزینی ، سختی گیر یونی و سختی گیر مکانیکی است . گاهی دیده میشود که از کاندیشنر ها به عنوان سختی گیر استفاده میکنند.

باید بدانید کاندیشنر ها نرم کننده هستند و سختی آب و مواد معدنی سخت را پاک نمیکنند. وظیفه اصلی کاندیشنر ها جلوگیری از چسبیدن مواد سخت به سطوح و ته نشین شدن آنها است.

تنها سختی گیرها هستند که به وسیله روش های فیلتراسیون سختی آب از بین میبرند. به طور کلی میتوان گفت سختی گیرهای رزینی مواد معدنی کلسیم و منیزیم آب را پاک کرده، بنابراین آب از این روش نرم شده و سختی آن از بین میرود.

همانطور که گفتیم یکی از روش های سختی گیری، سختی گیری میکانیکی است که به سه روش زیر عمل میکند:

سختی گیری مغناتیسی

سختی گیری شیمیایی

سختی گیری فیریکی

از این روش ها  معمولا برای نرم کردن آب و جلوگیری از ته نشینی رسوبات در سطح ها استفاده میشود.

روش دیگر از سختی گیری، سختی گیری به روش ، سختی گیر رزینی است که این سختی گیر به شرح زیر عمل میکند. 

سختی گیر رزینی یون های سخت آب را به وسلیه تبادلات یونی حذف میکند. سختی گیر یون های کلسیم و منیزیم که عامل اصلی سختی آب هستند را با یون های سدیم جایگزین میکند و عملا سختی آب در این روش حذف میشود.

اصلا چرا باید سختی آب را به وسیله دستگاه سختی گیر آب بگیریم

زمانی که آب باران از سنگ ها عبور میکند و به سفره های زیر زمینی آب میپیوندد برخی از املاح موجود در سنگ های نرم را میشوید و در آب حل میکند و اینجاست که سختی آب (Hard water) بوجود میآید.

زمانی که املاحی چون مقدار زیاد ی نمک ، کلسیم ، مقداری ، آهن منگنز، آلومینیوم ، روی و منیزیم در آب جمع شود و مشکلاتی را چه در صنعت و چه در سلامت انسان پدید آورد اصطلاحا میگوییم آب سختی دارد

همانطور که گفتیم این سختی مشکلاتی را برای افراد بوجود میآورد که باید این سختی به وسیله دستگاه های سختی گیر آب مانند سختی گیر رزینی گرفته شود

هر چه املاح درون آب بیشتر باشد سختی آب بیشتر و بیشتر میشود اما برخی در مناطق سنگ های سختی چون گرانیت وجود دارد این سنگ ها به راحتی در آب حل نمیشوند و همین باعث میشود آب آن منطقه نرم تر باشد .

اما چرا سختی آب برای انسان و صنعت ضرر دارد

اگر ته کتری و یا سماوری که در خانه استفاده میکنید را ببینید متوجه سختی های رسوب کرده و ته نیشن شده خواهید شد و یا در کنار لوله های قدیمی رسوباتی از سختی موجود در آب دیده میشود. این رسوبات شاید در ته کتری مشکل خاصی وجود نیاورند ویا در تاسیسات خانگی خللی ایجاد نکنند اما در صنعت هایی که روزانه هزاران لیتر از سیستم تاسیساتشان عبور میدهند ممکن است باعث گرفتگی لوله ها و … شوند موادی چون کربنات کلسیم، هیدروکسید منیزیم و سولفات کلسیم و اصولا بدلیل تجزیه گرمایی یون‌های بی‌کربنات بوجود می‌آیند و به سطح لوله ها ی داغ و مبدل های حرارتی میچسبند و باعث مسدود شدن بویلر ها و بسیاری از مسیر های آب میشوند.

رسوبات ته نشین شده نه تنها مانع گرفتگی لوله ها و کم شدن فشار آب میشوند بلکه همانند عایق حرارتی عمل میکنند و مانع انتقال حرارت در کویل ها میشوند. و یا در سیستمم های تحت فشار منجر به انفجار های خطر ناک میشوند.

سختی بیش از اندازه آب به سلامت انسان آسیب میزند این سختی ها باعث ایجاد سنگ کلیه میشوند اما سختی آب از چه مقدار بیشتر باشد مشکل ساز میشود؟ 

یا به وسیله دستگاه سختی گیر رزینی تا چه میزان باید سختی آب را گرفت؟

سختی استاندارد برای استفاده آب آشامیدنی۵۰۰ ppm  است

بی وزن کردن آب در تاسیسات صنعتی به وسیله سختی گیر آب از اهمیت بیشتری برخوردار است تا در موارد شرب و مصارف خانگی و آب خروج از سختی گیر در تاسیسات صنعتی باید دائما صفر پی.پی.ام باشد

تصویر سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی و جدول آنالیز سختی گیر تولید شده کارخانه ایران شوفاژ

سختی گیر رزینی آب نیز همانند دیگر محصولات رایج در بازار توسط تولید کنندگان مختلفی تولید و عرضه میشود، و همین امر باعث شده تا تمامی تولید کنندگان در فضای رقابتی قرار گرفته و همواره به بالا بردن کیفیت محصولات خود فکر کنند. 

کارخانه ایران شوفاز نیز یکی از تولید کنندگان در زمینه تصفیه آب ، موتور خانه و گرمایش ، منبع و آبرسانی ،  شوفاژ و آبگرمکن است. میتوان گفت محصولات زیاد ی زیر مجموعه دسته های نام برده قرار دارند که انواع سخت گیر رزینی نیز جزئی از آنها است و ویژگی های سختی گیرها در جدول زیر آمده است.

جدول آنالیز سختی گیر رزینی

جدول آنالیز سختی گیر جهت خرید سختی گیر 

هر آنچه باید در مورد سختی گیر رزینی بدانید

اکنون که دیگر با انواع سختی گیر و ویژگی سختی گیرهای تولید شده کارخانه ایران شوفاژ آشنا شدید لازم است تا توضیحات تخصصی در مورد سختی گیر رزینی و انواع دیگر سختی گیر ها را برای شما شرح دهیم تا در هنگام خرید دستگاه سختی گیر آب دچار سردرگمی نشوید.

اگر سوالات زیر برای شما نیر پیش آمده اند ما به شما توصیه میکنیم در مطلب همراه ما باشید تا بتوانید به سوالات خود پاسخ دهید. و اطلاعات تخصصی در مورد سختی گیرها به دست آورید.

سختی گیرچیست؟

انواع دستگاه سختی گیر کدام است؟

انواع سختی آب؟

مهمترین روش های سختی گیری از آب؟

مزیت های روش تبادل یونی نسبت به سایر روش های سختی گیری چیست؟

سختی گیر فایبرگلاس و پلاستیکی چه مزایایی دارند؟

ضعف های اساسی مخازن فلزی چیست؟ سختی گیرها چه کاربردی دارند؟

چه سختی گیرهایی را برای ساختمان و منازل مسکونی استفاده کنیم؟

طرز کار سختی گیررزینی چگونه است؟

چه اجزایی در سختی گیر رزینی به کار میرود؟

مشکلات ناشی از عدم استفاده از سختی گیر چیست؟

چه سختی گیری را انتخاب کنیم؟ سختی گیر اتوماتیک یا سختی گیر نیمه اتوماتیک؟

مزایای استفاده از دستگاه سختی گیر کدامند؟

موارد استفاده از سختی گیررزینی کدامند؟

قیمت سختی گیرها بر چه اساسی است؟

سختی گیر آب موتورخانه با آب خانگی چه تفاوتی دارند؟

اگر شما تجربه ای در مورد روش  کار با سختی گیر ندارید و یا تازه قصد شروع کار با سختی گیر ها و یا خرید سختی گیرآب دارید لازم است توضیح کوتاهی در مورد اینکه سختی گیرچیست برای شما شرح دهیم.

دستگاه سختی گیر آب خانگی چیست و ساختار آن چگونه است؟

سختی گیر رزینی به دستگاهی گفته میشود که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی پر شده است. ساختار سختی گیر ها شامل مسیر ورودی، مسیر خروجی ، مسیر آب نمک ، مسیر تخلیه شستشو و مسیر احیا و بک واش می باشد. دسترسی به درون سختی گیرها امکان پذیر است و از طریق دو دریچه یکی در بالای سختی گیر و دیگری در پایین سخت گیر انجام میگیرد.

در سمت چپ سختی گیر یک منبع حاوی نمک جهت احیای سختی گیر تعبیه شده است و این منبع به وسیله لوله  آب نمک به منبع اصلی سختی گیر متصل می باشد.

در قسمت بالای سختی گیر یک فشار سنج با نام گیچ تعبیه شده است که وظیفه آن نمایش فشار آب درون سختی گیر موتور خانه است همچنین از دیگر وظایف گیج محاسبه افت فشار دستگاه سختیگیر است. 

شیر سلویید ولو یا همان شیر اصلی سختی گیر رزینی که به عنوان بزرگ ترین شیر سختی گیر شناخته شده است وظیفه این لوله تغییر مسیر آب در لوله های سختی گیر به دلایل مختلفی این تغییر مسیر ها انجام میگیرد. 

شیر سلویید ولید تنها شیر در سختی گیر نیست و چندین شیر کوچک در قسمت های مختلف سختی گیر وجود دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را دارد. 

شیری جهت انجام هواگیری دستگاه سختی گیر که در قسمت فوقانی سختی گیر قرار دارد

شیر ورودی و شیر خروجی دستگاه سختی گیرآب که بر روی لوله مسیر ورود و خروج سختی گیرآب قرار گرفته است و یا شیر نمونه برداری که قبل از شیر خروجی بر لوله خروجی سختی گیرآب قرار دارد. 

شیر خط نمک که در مسیر آب نمک قرار دارد و یا شیر تخلیه شستشو که در مسیر تخلیه سختی گیررزینی قرار دارد.

سختی آب چیست؟

وجود مواد معدی در آب سختی آب نامیده میشود. موادی چون یون های کلسیم و منیزیم و مواد دیگری در آب وجود دارند و به دلیل غلظت کمی که دارند میتوانیم از آنها صرف نظر کنیم. و در این زمان است که سختی آب معنی پیدا میکند. قابل ذکر است اکثر منابع علمی سختی آب را با وجود یون های کلسیم منیزیم مرتبط می دانند.

به طور کلی میتوان گفت سختی آبی که به دلیل وجود یون های کلسیم و منیزیم بوجود می آید به دو دسته کلی تقسیم میشود:

دسته اول سختی آب:

سختی کربناته: این نوع سختی به دلیل این که یک نوع سختی موقت است به راحتی به وسیله حرارت دادن از بین میرود. به عنوان مثال میتوان سختی آب آشامیدنی در منازل خود را نام برد که دلیل علنی این نوع سختی لایه های سفید و کچی است که در کتری و یا سماور دیده میشود. 

در این نوع سختی آب دیگر نیازی به استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی نیست.

دسته دوم سختی آب:

سختی غیر کربناته :

سختی غیر کربناته  یک سختی دائم است و به هیچ عنوان به وسیله حرارت دادن از بین نمیرود. و اینجاست که دستگاه سختی گیر زرینی به کمک ما می آید. 

در میان املاح درون آب سولفات و کلسیم باعث رسوب های سختی در جداره های دستگاه های تاسیساتی میشود و کلرور های کلسیم و منیزیم خاصیت خورندگی شدیدی دارد. و برخی دیگر از املاح درون آب نه خورنده اند و نه ایجاد رسوب میکنند مانند کربناتها و بی کربناتهای سدیم و پتاسیم ولی در این بین ممکن است به دلایلی CO2  خود را از دست دادهCO2 خاصیت اسیدی دارد و در مجاورت با آب باعث ایجاد اسید کربنیک شود و دیگ ها و لوله ها را تحت تاثیر قرار دهد.

املاح درون آب نباید از ۵۰۰ میلی گرم بیشتر شود زیرا وجود برخی از املاح به مقدار زیاد باعث طعم و یا بوی نامطبوع شود وجود ۳۰۰۰ میلی گرم و یا بیشتر کلرور سدیم در یک لیتر آب باعث ایجاد ایجاد طعم نامطبوعی در آب میشود. و اگر این مقدار از ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر تجاوز کند آب شور می شود به گونه ای که دیگر نمیتوان آن را خورد.

به عنوان مثال سولفات سدیم نیز نوعی از املاح درون آب است که وجود آن در آب باعث بروز اختلال در معده میشود و وجود آن در آب به سلامت ما لطمه میزند و یا در دیگ های بخار ایجاد کف میکند و اینجاست که ما باید از دستگاه سختیگیر استفاده نماییم تا بتوانیم از این اختلالات پیشگیری کنیم . 

در مجموع میتوان گفت آب برای آشامیدن نباید از ۵۰۰ میلیگرم در لیتر بیشتر باشد.

در هنگام خرید سختی گیر مغناطیسی و یا هر نوع سختی گیر دیگر ممکن است با واژه سبک کردن آب نیز آشنا شویم این اصطلاح بدین معناست که باید املاح درون آب تبدیل به املاحی شود که قابل صاف کردن و یا ته نشینی باشد. 

و این جدا نمودن املاح از آب و یا به اصطلاح سبک کردن آب به چهار روش انجام میشود:

  • محاسبه مقدار مورد نیاز از مواد شیمیایی با در دست داشتن آنالیز کامل آب 
  • امکان اختلال سریع آب و مواد شیمیایی و انجام فولیکولاسیون در اثر به هم زدن.
  • محاسبه زمان لازم برای ته نشین شدن رسوبات حاصل از عمل.
  • جدا کردن آب صاف شده آماده نمودن برای عملیات بعدی

اگر به تاریخچه سبک کردن آب دقت کنیم به ۲۰۰ سال پیش باز میگردیم. در سال ۱۷۶۶ فردی به نام گاواندیش با به کاربردن آهک موفق به سبک کردن آب شد. با گذشت زمان فردی به نام هاتوماس هانزی  و کلارک مطالعات زیادی بر روی سبک کردن آب به وسیله آهک انجام دادند و موفق به کشف راه جدیدی برای سبک کردن آب شدند و روش مخصوص خود را به شهرداری محل خود پیشنهاد دادند . در سال ۱۸۷۶ روش این دو دانشمند توسط port توسعه زیادی پیدا کرد. 

در بازه زمانی طولانی ای با روش پیشنهادی پورتر به نام کلارک برای رسوب های حاصله از فیلتر استفاده میشد. 

 روش کلارک نیز برای حذف سختی کربناتی و بی کربناتی در مدت زیادی مورد استفاده قرار میگرفت ولی روشی که بتواند سختی های غیر کربناتی و سیلیکات ها راه حل نمایند در سال ۱۸۵۶ با بکار بردن کربنات سدیم آهنگ در سال های اخیر با بکار بردن آهک و کربنات سدیم سختی های کربناتی و غیر کربناتی را حذف کرد.

قیمت سختی گیر رزینی

سختی گیرها با توجه به ظرفیت نوع طراحی و … با قیمت های مختلف عرضه میشوند و شما برای اطلاع دقیق و به روز قیمت ها میتوانید با شماره های ۰۹۱۲۵۲۱۱۶۷۵-۰۹۱۲۵۳۳۶۱۶۴ تماس بگیرید. شرکت ایران شوفاژ همیشه پاسخگوی سوالات شما میباشد.