منبع انبساط باز و مزایا و معایب آن

منبع انبساط باز و بسته جهت بالانس کردن آب در گردش سیستم های حرارتی استفاده میشوند.
مخازن انبساط بر روی سیستم های گرمایشی نصب شده تا افزایش فشار بر اثر حرارت را حجم آب را کنترل کند همچنین این نوع از منبع های انبساط میتوانند کمبود آب ناشی از نشتی را نیز جبران کند.
همانطور که میدانید ملوکول های آب بر اثر گرما و سرما تغییر شکل میدهند و این تغییر شکل بدین گونه است که ملوکول ها در هنگام سرد شدن به هم نزدیک میشوند و در هنگام گرم شدن از یکدیگر دور میشوند
در سیستم های گرمایشی به علت فشار آب ناشی از حرارت حجم آب در گردش افزایش مییابد و این افزایش حجم ممکن است به سیستم گرمایشی فشار وارد کرده و باعث ترکیدگی و ایجاد اختلال در سیستم گرمایشی شود.
به همین دلیل تولید کنندگان سیستم های گرمایشی یک شیر اطمینان بر روی سیستم ها نصب کرده تا در هنگام افزایش فشار آب اضافی به وسیله شیر اطمینان خارج شود و آسیبی به لوله ها و دستگاه وارد نکند
اما گاهی به هر دلیلی ممکن است شیر اطمینان کار نکند و یا در هنگام فعال شدن شیر اطمینان حجم زیادی از آب گرم از دست برود.
به همین دلیل تکیه بر شیر های اطمینان گزینه مناسبی نیست و باید راه حل دیگری استفاده کرد.
تولید کنندگان برای رفع این مشکلات دست به تولید منبع های انبساط باز و منبع های انبساط بسته زدند تا در هنگام فشار آب اضافی از طریق لوله ها وارد منابع انبساط باز و یا منبع انبساط بسته شود و فشار وارد شده بر اثر حرارت صدمه ای به سیستم گرمایشی وارد نکند .
از طرفی این آب ذخیره شده در منبع انبساط میتواند کاهش آب سیستم گرمایشی را تامین کند.
منابع انبساط به منظور کاهش آب ناشی از گرم شدن و افزایش آب در دیگ ها ، جبران نمودن آب از دست رفته ناشی از نشتی ها و در دو نوع منابع انبساط باز و منبع انبساط بسته تولید و عرضه میشوند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند

منبع انبساط باز و انواع آن

منبع انبساط باز به منابعی گفته میشود که به طور مستقیم با هوای آزاد در ارتباط هستند و به طور کلی آب درون منابع انبساط باز فشار هوای وارد شده از بیرون منجر به گردش مایعات در منبع شده و مایعات درون آن را به گردش در میآورد .
منابع انبساط باز باید در بالا ترین ارتفاع از آخرین مبدل حرارتی در ساختمان نصب شود و دلیل قرار دادن منبع انبساط در بالا ترین نقطه از مبدل حرارتی کنترل بهتر فشار سیستم حرارتی و بالانس کردن فشار کل سیستم است.
این نوع مخازن بیشتربر روی پشت بام ها نصب میشوند زیرا همانطور که گفتیم منابع انبساط باز باید با هوا در ارتباط باشد و همچنین باید در بالاترین نقطه از آخرین مبدل حرارتی قرار بگیرد و ارتفاع آن نسبت به سیستم گرمایشی حفظ شود.
این نوع منبع ها برای سیستم های گرمایشی با فشار کم استفاده میشوند و دلیل این استفاده تنظیم فشار هوای داخل سیستم به وسیله هوای بیرون از سیستم است به طور کلی میزان فشاری که به مایعات درون سیستم وارد میشود با ارتفاع آن و فشار هوا در ارتباط است و منابع انبساط باز نمی تواند فشاری بیش از فشار نثقلی ناشی از اختلاف ارتفاع محل نصب با سیستم گرمایش مرکزی منتقل کند

نصب و راه اندازی مخزن انبساط باز

به منظور اتصال منبع انبساط باز به سیستم گرمایشی باید از دو لوله به صورت رفت و برگشت استفاده کرد همین دلیل باعث میشود که آب همیشه بین منبع انبساط و سیستم گرمایشی در جریان باشد و در هوای سرد زمستان آب درون منبع انبساط یخ نزند.
برخی به دلایل شخصی در بین اتصالات رفت و برگشت از شیر باز و بست استفاده میکنند که ما اکیدا آن را به شما توصیه نمیکنیم زیرا در صورت کوچک ترین غفلتی در رابطه بسته شدن شیر ها در مسیر رفت و آمد آب ممکن است فشار آب افزایش یافته و منجر به ترکیدگی بعضی از قسمت های سیستم گرمایشی شود.

منابع انبساط باز و نوع عملکرد آن

در سیستم گرمایشی با بالا رفتن دما آب شروع به جوشیدن میکند و این جوشیدن آب باعث میشود ملوکول های آب از شدت حرارت از یک دیگر دوری کنند و حجم آب افزایش یابد، در پی این افزایش حجم آب فشار زیادی به دیواره های مخزن و لوله ها وارد میشود که ممکن است منجر به ترکیدگی دیواره های مخزن و یا لوله های آب شود. از این رو تولید کنندگان با در نظر گرفتن منبع انبساط آب جریان اضافی آب را به وسیله لوله های ورودی و خروجی منبع انبساط باز به سمت منبع هدایت میکنند تا فشار ناشی از حرارت به راحتی کنترل شود و آب به راحتی در همه قسمت ها به گردش در آمده و فشار مطلوبی داشته باشد.
همانطور که گفتیم دلیل استفاده از منابع انبساط باز و یا منبع انبساط بسته کنترل حجم آب به علت افزایش و یا کاهش آب در سیستم گرمایشی است
منابع انبساط باز به وسیله فشار هوا آب را به سیستم آب رسانی هدایت میکنند البته جاذبه زمین نیز بی تاثیر نیست. اگر بخواهیم آب با فشار بهتری در سیستم گرمایشی توزیع شود باید منبع انبساط را در ارتفاع ۲ متری از بالاترین مدل حرارتی قرار گیرد.
وظیفه مانبع انبساط باز تنظیم آب در گردش سیستم آبرسانی است پس اگر فشار آب به هر دلیل کاهش پیدا کند ( نشتی آب در گردش سیستم حرارتی ) به وسیله منبع انبساطی تنظیم خواهد شد و آب به میزان ثابتی در سیستم گرمایشی در جریان خواهد بود و آب وارد شده در سیستم گرمایشی به وسیله آب شهری جایگزین خواهد شد.

معایب و مزایای مخازن انبساط باز

هزینه نصب و نگه داری منابع انبساط باز به نسبت منابع انبساط بسته بسیار پایین تر بوده و به طور کلی در سیستم های گرمایشی مرکزی مورد استفاده قرار میگیرد به جز مواردی که نتوان منبع را بر روی پشت بام نصب کرد.
ضریب اطمینان این نوع مخزن ها بسیار بالا بوده به صورتی که توان تحمل فشار های بالا را داشته و احتمال ترکیدگی دیگ را به حداقل میرسانند.
منبع انبساط باز به دلیل نداشتن شیر اطمینان و سر ریز شدن آب در هنگام بالا رفتن فشار آب مورد اطمینان تر از منابع انبساط بسته هستند . در منابع انبساط بسته ممکن است گاهی شیر اطمینان به هر دلیل باز نشود و منبع نتئاند فشار وارد شده را کنترل نماید
هر دستگاهی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد به عنوان مثال منابع انبساط باز کارکرد صحیحی در فشار های بسیار بالا و فشار های بسیار پایین ندارند.
منبع ها به دلیل این که در ارتباط مستقیم با هوای آزاد هستند احتمال زنگ زدگی زیادی دارند. البته این مورد در رابطه با منابع انبساط باز فلزی صدق میکند.

خرید انواع منبع انبساط

کارشناسان ایران شوفاژ آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما میباشند و شما برای بهره مندی از این خدمات در هنگام خرید منبع انبساط کافی است با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در زمینه منبع انبساط‌باز و خرید منبع انبساط بسته را در اختیار شما قرار دهند.

تلفن دفتر: ۵۱۷۸-۳۳۲۴-۰۲۱             5692-3324-021

تلفن همراه: ۰۹۱۲۵۲۱۱۶۷۵               09125336164

ایران شوفاژ سال ها است که در زمینه تولید آبگرمکن های صنعتی ، مخزن شوفاژ ، منبع سوخت و آب و… فعالیت میکند و به پاس اعتماد و همکاری شما عزیزان برای کلیه محصولات خود ۵ سال گارنتی قرار داده است تا بتواند خدمات پس از فروش نیز به شما ارئه دهد.