قیمت انواع مخزن دوجداره
قیمت انواع مخزن دوجداره و منبع کوئل دار شوفاژ
2019-08-18
خرید سختی گیر رزینی
خرید سختی گیر رزینی
2019-09-02

سختی گیر رزینی و روش های سختی گیری از آب

سختی گیر رزینی و روش های سختی گیری از آب

سختی گیر رزینی و مهمترین روش های سختی گیری از آب

سختی گیر ی آب به روش های مختلفی انجام میشود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت

• جدا کردن املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از مواد شیمیایی.
• تبدیل املاح کلسیم و منیزیم به املاح سدیم.
• سبک کردن آب با درهم کردن دو روش فوق ذکر.
• روش های مغناطیسی تصفیه آب.

الف – استفاده از مواد شیمیایی

روش حذف سختی موقت آب به اصطلاح عمومی افزایش سختی آهنگ برای حذف سختی است چون آنها همیشه دارای مقادیری گازکربنیک آزاد هستند لذا با تزریق آهنگ ابتدا باید این گاز کربنیک را از بین برد.

۱ CO2 + Ca (OH)2                  Ca (COH

در صورتی که مقدار گاز کربنیک از ۲۰ میلی گرم در لیتر تجاوز نمایند بهتر است با دمیدن هوا قسمتی از آن را از آب خارج نمود و باقی مانده آن را با استفاده از روش فوق از بین برد عمل درمصرف آهنگ اثر زیادی دارد.

انواع دستگاه سختی گیری

از دیرباز تا اکنون روش های متفاوتی برای از بین بردن سختی آب به کار گرفته شده است و این روش ها به شرح زیر است؟

روش های حرارتی

سختی زدایی مغناطیسی

تبادل یونی

اسمز معکوس

روش های بالا همه برای از بین بردن سختی آب به کار گرفته میشوند و هر روشی با دستگاه خاصی سختی آب را میزداید. هردستگاه اجزای مختلفی دارد و از مکانیزم خاصی برخودار است. در ادامه به شرح انواع مختلفسختیگیر خواهیم پرداخت.

سختی گیررزینی

همانطور که قبلا به شما آموختیم سختی گیری های رزینی از روش تبادلات یونی استفاده کرده و سختی آب را از بین میبرند.

  1. فیلتر کربن
  2. اسمز معکوس
  3. سختی گیر مغناطیسی
  4. سختی گیر الکترونیکی

مزیت های روش تبادل یونی نسبت به سایر روش های سختی گیری

  • هزینه سرمایه گذاری و راهبری کم
  • تاسیسات ساده و بهره برداری آسان
  • کارکرد به صورت اتوماتیک و دستی
  • قابلیت راه اندازی در اندازه بزرگ و کوچک

سختی گیرFRP

سختی گیرهای FRP تقریبا همانند سختی گیررزینی است و تنها تفاوت آنها این است که در مخازن FRP از مخزن FRP استفاده شده ولی در سختی گیر های رزینی از مخزن فلزی استفاده شده است. 

مخازن FRP بیشتر برای مصارف آب بهداشتی استفاده میشوند و از مزیت های آن میتوان به وزن سبک مخزن سختی زدا ،بهداشت بالاتر نسبت به مخازن سختی گیرفلزی و همچنین ارزان تر بودن این نوع مخزن به نسبت مخازن نوع فلزی آن اشاره نمود.

سختی گیر های FRP معایبی نیز دارند البته این معایب بسیار انگشت شمار اند ولی جای دارد که این معایب را برای شما شرح دهیم تا هنگام خریدسختی زدا دقت بیشتری به خرج دهید. 

اینوع سختی گیرها عمر پایینی دارند. 

مخازن شکننده ای دارند و عدم قابلیت نگه داری در فضای آزاد

سختی زدا FRP را عملا نمی توان در حجم های بالای رزین استفاده کرد

امروزه به دلایلی اکثر تولید کنندگان به سمت مخازن پلاستیکی روی آورده اند و این بدان دلیل است که فلز موجب تبادل یون بین فلز و آب میشود و همین امر باعث اختلال در کیفیت آب میشود. 

در خرید سختی گیر رزینی قیمت از نظر مشتریان بسیار مهم است و به همین دلیل است که دستگاه سختی زدا با جنس های مختلف و در درجه بندی های مختلف تولید میشوند تا هر فرد با توجه به بودجه خود دستگاه سختی گیر را تهیه نمایند.

مزایای کاربرد مخازن پلاستیکی فایبرگلاس عبارتند از

  • تحمل فشار بالا،حدود ۱۰ بار
  • سبکی قابل توجه که نصب و جابجایی را بسیار ساده می نماید.
  • عدم زنگ زدگی و پوسیدگی
  • مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی و نیز در مقابل ضربه و سایش

ضعف های اساسی مخازن فلزی سختی گیرها

مخازن فلزی ضعف های زیادی ندارند ولی لازم است شما را با دو ضعف آشنا کنیم تا در انتخاب های خود دچار اشتباه نشوید 

میتوان گفت اصلی ترین ضعف مخازن فلزی صفحه نازل این نوع مخازن است، در برخی از مخازن فلزی به دلیل نامناسب بودن جای جوش صفحه نازل شروع به زنگ زدگی میکند و همین باعث خوردگی در مخزن میشود. 

دلیل دوم این است که برخی تولید کنندگان در هنگام تولید مخزن پس از سند بلاست با اپوکسی های مخصوص با ضخامت کافی نمیپوشانند و این باعث مشاهده زنگ آهن در آب میشود. 

البته قابل ذکر است این ضعف ها با روش های مختلفی از طرف تولید کنندگان بر طرف میشود و این نکاتی است که شما در خرید دستگاه سختی گیر رزینی آب موتور خانه و آب خانگی باید به آن توجه کنید و در صورت مشاهده به تولید کننده اطلاع دهید تا نقاط ضعف در دستگاه برطرف شود.

تاکنون توضیحات زیادی در مورد سختی زدا ها به شما دادیم ولی هنوز توضیحی در مورد کاربرد سختی زدا ها انتشار نداده ایم. 

از سختی گیرها بیشتر جهت حذف سختی آب آشامیدنی، حذف سختی آب ورودی به بویلر و حذف سختی آب تغذیه برج های خنک کنند استفاده میشود. 

به دلیل زیاد بودن املاح موجود در آب اهمیت وجود سختی گیرها در موتور خانه ها و منازل مسکونی و ساختمان ها به چشم می آید. 

سختی گیر آب موتور خانه 

همه میدانیم بحث رسوبگذاری در موتورخانه ها بسیار حائز اهمیت است و آب های دارای سختی باید از فیلتر های سختی گیر عبور کنند تا اختلالی در آبرسانی ایجاد نشود. از آنجایی که وظیفه اصلی موتورخانه ها تولید آب گرم و آب باید از سختی زدا عبور کرده و بعد وارد دیگ های بخار شود. در اکثر نقاط ایران آب دارای سختی است و استفاده از سختی زدا یک امر ضروری است. هم اکنون در سراسر جهان مردم از سختی گیر استفاده میکنند ولی ممکن است در برخی از موتور خانه ها از سختی گیررزینی یا سختیگیر الکترومغناطیسی استفاده کنند به طور کلی فرقی نمیکند مهم این است که سختی آب گرفته تا در تاسیسات ساختمان خللی وارد نشود. 

همیشه بحث سختی آب خورندگی لوله ها به وسیله آب و یا رسوب آب در لوله ها و در نهایت گرفتگی لوله ها نیست گاهی آب سخت به سلامت انسان لطمه میزند و اینجاست که بحث سختی گیرها در خانه ها و منازل مسکونی نیز باز میشود. 

سختی گیرساختمان و منازل مسکونی

عوارض آب سخت بر بدن انسان بر هیچ کس پوشیده نیست، ولی وجود مقداری کلسیم و منیزیم برای بدن انسان بخصوص برای کودکان اجباری است پس در اینجا دیده میشود که آب نرم بوجود آمده به وسیله سختی گیرها نیز مضراتی دارد. 

ایران شوفاژ تولید کننده انواع سختی گیرو مخازن آب در تولیدات خود راهکاری را به کار گرفته است که سختی گیرآب مسکونی با طراحی خاصی انجام گیرد و خروجی سختی زدا تقریبا ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر باشد. شما میتوانید جهت سفارش سختی زدا با شماره تماس های ایران شوفاژ تماس گرفته و سختی زدا مورد نظر خود را سفارش دهید. 

اجزای سختی گیر رزینی

سختی گیرها انواع مختلفی داشت که نوعی از آنها سختی زدا رزینی بود در این بخش از مطلب سختی گیر ها به معرفی سختی گیر رزینی میپردازیم.

سختی گیر رزین کاتیونی

سختی گیری آب در این نوع از سختی گیرها بدین گونه است دانه های شیمیایی رزین که عمل سختی‌ گیری آب را برعهده دارند بر روی بستر سیلیس ریخته می‌شود

اگر اطلاعات دقیق تری با عنوان ظرفیتش از مقادیر مختلف رزین کاتیونی میخواهید بهتر است به اعداد موجود در جداول ویژگی های سختی زدا تولید شده توسط ایران شوفاژ مراجعه نمایید. 

نوع های سختی آب ها با هم متفاوت استپ و این به خاطر املاح موجود در آب است آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات املاح سنگینی هستند که رزین‌ کاتیونی موجود را فرسوده و آبدهی دستگاه سختی گیرآب را کاهش می‌دهد.

وجود بیش از ۲ میلی گرم کلر در لیتر آب و وجود یون هایی مانند آهن و منگز طول عمر رزین کاتیونی را به نصف میرساند. 

عملیات سختی گیری آب به وسیله رزین ها انجام میگیرد و به مرور زمان به دلایل نامبرده شده دانه های رزین کارکردشان ضعیف میشود و اینجا است که ما به خرید نمک سختی گیر و یا رزین برای سختی گیر نیاز پیدا می کنیم.

رزین مورد استفاده در سختی زدا از نوع رزین های کاتیونی قوی در سیکل سدیم است. حداقل بستر مورد نیاز برای دانه های رزین ۷۵ سانتی متر می باشد و وجود بستر شنی در زیر دانه های رزین امری اجتناب ناپذیر است زیرا احتمال فرار رزین ها از نازل های آب جمع کن در کف مخزن می رود. در حقیقت قلب هر سختی زدا رزین های داخل آن است.

هم اکنون دیده میشود که سختی گیرهای مورد استفاده در صنایع پس از دو یا سه سال با مشکل نشت سختی روبه رو می شوند و علت آن نیز وجود عوامل مخرب در آب ورودی به سختی گیر است.

ظرفیت سختی گیر رزینی

ظرفیت سختی گیر به طور کلی به میزان سختی آب ورودی بستگی دارد. فاکتور سوم که ظرفیت سختی زدا را مشخص می کند، فاصله زمانی احیای سختی گیر می باشد که این فاکتور به عوامل مدیریتی و منابع انسانی بستگی دارد. ظرفیت سختی گیر با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود.

C=Q*t*TH*15.73

C: ظرفیت سختی گیر بر حسب گرین 
Q: دبی آب وارده به سختی گیر بر حسب مترمکعب در ساعت
t: زمان بین ۲ احیا که بر اساس ساعت ( بین ۸ تا ۷۲ ساعت) انتخاب می گردد
TH: میزان سختی آب ورودی بر حسب میلی گرم بر لیتر

طرز کار سختی گیررزینی

در سختی گیر رزینی، برطرف کردن سختی آب از راه تبادل یون میپردازد. آب از محفظه سختی گیر عبور داده همانطور که آب از محفظه رزین عبور داده میشود رزین، یون سدیم (Na) خود را با کلسیم و منیزیم مبادله می کند و یون های سخت توسط رزین گرفته می شود و آب نرم از خروجی سختی گیر خارج می شود. سختی گیر تا زمانی میتواند عملیات سختی گیری را انجام دهد که مملو از یون های سخت نشده باشد و زمانی که سختی زدا مملوه از یون های سختی زدا شد باید عملیات احیای سختی گیری انجام پذیرد و به همین دلیل است که آب نمک از رزین ها عبور داده میشود.

احیای سختی گیری بدین شکل صورت میگیرد. 

به طور کلی میتوان گفت عملیات احیای سختی دقیقا برعکس عملیات رسوب زدایی است. در این مرحله سدیم نمک (NaCl) جایگزین یون های سخت می شود

البته قابل ذکر است قبل از عملیات احیا معمولا سختی گیر را به منظور زدودن لردهای روی رزین، بک واش نیز می کنند

بک واش یا همان عملیات شستشوی سختی گیر بدین گونه است که آب از پایین سختی گیر وارد می شود و از سیلیس و نازل ها عبور کرده و سپس از رزین عبور کرده و لردها و املاح نامحلول موجود در روی رزین ها را از رسوب زدا خارج میکند. در این مرحله آب آنقدر عبور داده میشود تا به شفافیت مورد قبولی برسد. 

همانطور که گفتیم عملیات بک واش قبل از احیای سختی گیر انجام میگیرد و اکنون وقت آن رسیده تا توضیحاتی در رابطه با احیای سختی گیر برای شما عزیزان شرح دهیم. 

روش احیا سختی گیر رزینی

اکنون دیگر رزین ها به وسیله آب شسته شده  پس لازم است تا یون ها را دوباره احیا کنیم برای این کار آب نمک موجود در داخل تانک  را وارد سختی گیر میکنیم جهت آب ورودی برعکس سیستم بک واش از بالا به پایین می باشد در این حالت آنقدر آب را تخلیه می کنیم تا تانک نمک تخلیه گردد.

عموما ظرفیت تانک نمک بر اساس ظرفیت احیای سختی گیر محاسبه می گردد و حتما از نمک سنگی با خلوص بالا استفاده گردد.

 عدم استفاده از سختی گیر چه عواقبی در پی دارد

  • كاهش قدرت شویندگی انواع مواد صابونی
  • از لحاظ پزشکی مضر برای بیماران قلبی
  • ایجاد رسوب در دستگاه های حرارتی (مانند بویلر، مبدل و کولینگ تاور)
  • کاهش بازده دستگاه های حرارتی به واسطه رسوب گرفتگی
  • افت كیفیت رنگ در صنایع نساجی و رنگرزی

نکاتی که باید هنگام استفاده از سختی گیر آب رعایت کنید.

بعد از استفاده آب سختی گیر را تخلیه نمایید چراکه باقی ماندن آب درون سختی گیر طول عمر رزین های کاتیونی را نصف میکند. همچنین ممکن است به دلیل سردی هوا آب باقی مانده آب درون مخزن همراه با رزین یخ بزند و همین یخ زدگی رزین ها باعث کم شدن عمر رزین ها میشود. 

در هنگام باز کردن بسته رزین باید حتما آنها را در مجاورت با آب قرار دهید وجود رطوبت به میزان لازم برای نگهداری رزین ها و تبادل یون ها الزامی است. 

مخزن نمک دستگاه سختی گیر را از سنگ نمک با خلوص بالا پر کنید. گاهی در رسوب زدا ها دیده میشود که گل لای موجود روی رزین ها ظرفیت تبادل آنها را کاهش میدهد و این ها همه به دلیل استفاده از نمک های با خلوص پایین است. 

به شما توصیه میکنیم در هنگام استفاده از سختی گیر آب رزینی خروجی از دستگاه بصورت روزانه یا به صورت دو روز یکبار توسط کیت های سختی سنج کنترل کنید. 

همیشه باید از مکش نمک بعد از نصب و راه اندازی دستگاه مطمئن شوید. بار ها دیده شده که بعد از نصب دستگاه شیر مکش نمک به خوبی تنظیم نشده و عملا مرحله احیا رزین ها انجام نمیگیرد.  

دقت داشته باشید آبی که قصد دارید عملیات سختی گیری را بر روی آن انجام دهید باید عاری از هرگونه گل و لای و ذرات معلق باشد پس بهتر است قبل از عملیات سختی زدا ی آب را به وسیله فیلتر کربن و یا فیلتر شنی تصفیه کنید. 

چه سختی گیری را انتخاب کنیم؟

سوالی که ممکن است تا کنون ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که چه سختی گیری را انتخاب کنیم  و یا چه سختی زدایی مناسب تر است. 

همانطور که میدانید سختی گیرها انواع مختلفی داشتند و در میان این همه تنوع انتخاب یک نوع سختی زدا کمی سخت است .

قبل از این که شما بخواهید سختی زدایی را انتخاب کنید باید برسی کنید سختی زدا باید کجا نصب شود در محیط سر بسته و یا یک محیط باز و یا مهم تر از آن قصد دارید چه  مقدار برای خرید دستگاه سختی گیر هزینه نمایید.

اگر میخواید از سختی گیر در محیط های سر باز استفاده کنید بهتر است دستگاه سختی گیر های رزینی را خریداری نمایید ولی اگر میخواهید سختی گیر را در محیط سربسته استفاده کنید ما به شما سختی گیر های FRP را معرفی میکنیم

اگر میخواهید دستگاه حذف مواد سخت آب ی با ابعاد بزرگ تهیه کنید ما به شما سختی گیررزینی را معرفی میکنیم و اگر میخواهید دستگاه فیلتر آب سخت با ظرفیت کم تهیه کنید سختی زدا های frp از لحاظ قیمت مناسب تر است. 

در مقایسه سختی گیر بقح و رزینی میتوان به نکات بالا اشاره کرد.

بعد از در نظر گرفتن قیمت مقدار آب و دبی عبوری از مخزن سختی گیر مهم است.شاید در سختی گیرهایی با ظرفیت کم این مورد به چشم نیاید ولی سایز بالا یکی از هزینه های ثابت دستگاه سختی گیررزینی به شمار خواهد رفت.

برای صرفه جویی در هزینه ها می توان هنگام طراحی سختی گیررزینی زمان دوره احیای نمک را طولانی تر انتخاب نمود تا نیاز به شستشو با نمک و احیا رزین کمتر گردد ولی مشکل اینجا است که اگر این مدت زمان غیر منطقی انتخاب شود دستگاه حذف مواد سخت آب رزینی دارای ابعاد بزرگتری می شود و در نتیجه قیمت سختی گیرها  بالا می رود.

با استفاده از این روش ها دیر تر نیاز به خرید نمک برای دستگاه رفع سختی آب پیدا میکنید 

مواردی که نام برده شد در انتخاب دستگاه فیلتراسیون آب از اهمیت بالایی برخودار اند اما انتخاب سختی زدا و طراحی سختی زدا رزینی نیاز به دانش و تخصص و از همه مهم تر تجربه دارد.

نکات مثبت دستگاه های سختی گیرآب ایران شوفاژ

  • دارای آب پخش کن های مقاوم از جنس PVC
  • رنگ بدنه دستگاه فیلتر سختی آب سه لایه رنگ اپوکسی ضد زنگ
  • دستگاه از بین بردن سختی آب  دارای قابلیت تحمل فشار تا ۱۰ بار
  • سرعت و دقت بالا در ساخت دستگاه و تحویل و نصب در محل
  • انجام کلیه لوله کشی‌ های مربوط به آب نمک و استارت دستگاه سختی گیر
  • انجام کلیه جوش‌های دستگاه تحت استاندارد AWS
  • استفاده از مرغوب‌ترین رزین‌ کاتیونی و سنگ سیلیس
  • دارای ۵ سال گارانتی طلایی

موارد استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی آب

  • از پر کاربرد ترین تجهیزات صنعت به شمار می رود. سختی گیر در کارخانجات زیر کاربرد دارد:
  • در صنعت چرم سازی
  • در صنعت نساجی
  • در واحدهای قالی شویی
  • در کارخانجات تولید یخ
  • در صنعت رنگ سازی و رنگرزی
  • در صنعت لبنیات
  • در صنعت لاستیک سازی
  • در صنایع غذایی
  • در ساختمان سازی و بتن ریزی
  • در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

قیمت سختی گیر رزینی

سختی گیرها با توجه به ظرفیت نوع طراحی و … با قیمت های مختلف عرضه میشوند و شما برای اطلاع دقیق و به روز قیمت ها میتوانید با شماره های ۰۹۱۲۵۲۱۱۶۷۵-۰۹۱۲۵۳۳۶۱۶۴ تماس بگیرید. شرکت ایران شوفاژ همیشه پاسخگوی سوالات شما میباشد. 

  •  
ایران‌شوفاژ
ایران‌شوفاژ
گروه تولیدی صنعتی ایران شوفاژ با مدیریت آقای محمدیان و بیش از بیست سال سابقه درخشان با تکیه بر ارایه محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش افتخار خدمت رسانی به هموطنان عزیز را در زمینه ی تولید منبع کویلدار ، منبع دوجداره ، فیلتر های شنی ، سختی گیر رزینی ، منبع انبساط باز ، منبع انبساط بسته ، منبع آتشنشانی ، مبدل های حرارتی ، منبع سوخت و آب ، آبگرمکن صنعتی ، آبگرمکن خانگی دارد. کلیه محصولات ایرانشوفاژ شامل پنج سال ضمانت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *