انواع منبع دوجداره ایران شوفاژ مشاوره و فروش
2019-12-09
منبع کویلدار به چه نوع منبعی می گویند
2020-01-01

مبدل حرارتی پوسته و لوله ، مبدل های حرارتی موتورخانه ، مبدل دما برای استخر

مبدل حرارتی پوسته و لوله ، مبدل حرارتی موتورخانه ، مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی پوسته و لوله تقریبا جزء پرکاربرد ترین نوع مبدل های دما است ولی به طور کلی انواع مبدل های حرارتی پر کاربرد ترین عضو در فرایند های شیمیایی اند این نوع مبدل ها بیشتر برای خنک کردن و یا گرم کردن سیال های با دمای پایین استفاده میشوند و امکان انتقال انرژی از دو یا چند سیال مختلف (مایع ↑↓ مایع ، مایع ↑↓ گاز ، گاز ↑↓ گاز) را دارند

همانطور که گفتیم این نوع مبدل ها بیشتر در صنایع شیمیایی مانند پالایشگاه ها ، صنایع ذوب فلز، صایع غذایی و دارویی، صنایع ساخت و تولید ، صنایع فرایندی، نیروگاه ها و … کاربرد های چشمگیری دارند.

کاربرد مبدل های حرارتی بیشتر در تبخیرکننده ها، خنک کن و گرم کن روغن، کندانسور، پیش گرم کن فن کویل، مولد بخار، برج خنک کن، رادیاتورها، دیگ بخار، اواپراتور، کوره ها و … است

در تولید مبدل های دما پوسته و لوله و … از برنامه های کامپیوتری خاص مانند( Aspen B-jac  و HTFS) استفاده میشود که محاسبات طولانی و خسته کننده را برای تواید کنندگان این نوع منابع ساده و آسان و سریع نموده ، این محاسبات همگی بر اساس استاندارد های ارائه شده در دروس و کتاب های مربوط به طراحی مبدل های حرارتی انجام میگیرد.

مبدل های حرارتی بر اساس آرایش جریان ، نوع تماس ، ساختمان میکانیکی ، مکانیسم انتقال حرارت و… به دسته های مختلفی تقسیم میشوند. که در ادامه شما را با انواع دسته بندی ها آشنا میکنیم .

تقسیم بندی مبدل حرارتی بر اساس نوع تماس

 مبدل دما نوع Recuperative

اکثر مبدل های موجود در صنعت از نوع Recuperative هستند و انتقال حرارت بر اساس سطح ذکر شده انجام میشود، همانطور گه گفته شد مبدل های حرارتی از دو بخش گرم و سرد تشکیل شده اند که در مبدل های Recuperative این دو سطح گرم و سرد به وسیله یک جسم جامد ثابت از یک دیگر جدا میشوند.

مبدل دما نوع Regenerative

Regenerative مبدل هایی هستند که بشتر در مقیاس های آزمایشگاهی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار میگیرند. برعکس مبدل های Recuperative این نوع مبدل ها در حرکت بوده و به صورت متناوب از سطح نام برده در معرض حرکت سیال گرم و سرد قرار میگرند.

مبدل نوع تماس مستقیم

مبدل های دما از نوع تماس مستقیم معمولا راندمان های بالایی دارند و این راندمان بالا به خاطر تماس مستقیم جریان های دو مایع غیر قابل اختلاط و یا یک گاز و یک مایع هستند. هیچ دیواره ای میان این دو سیال نیست و سیال گرم و سرد به صورت مستقیم با یک دیگر در ارتباط اند. نمونه ای از این مبدل ها را میتوان  برج های خنک کن ، کولرهای آبی و گرم کن های Open Feed Water Heater موجود در نیروگاه های بخار نام برد.

تقسیم بندی مبدل های حرارتی بر اساس آرایش جریان

مبدل های دما از نوع جریان همسو

در این نوع مبدل ها جریان دو سیال در یک سو است یعنی هر دو سیال از یک سمت وارد میشوند و از سمت دیگر خارج میشوند و دو حرکت دو سیال کاملا با یک دیگر موازی اند. باید دقت داشته باشید در خروجی سیال ها دمای سیال سرد هیچگاه به دمای سیال گرم نمیرسد و همین نزدیک شدن مقدار عددی دو دما نیاز به کارگیری سطح انتقال حرارت بزرگی دارد.

مبدل های حرارتی از نوع جریان غیر همسو

در این نوع مبدل های سیال گرم از یک سمت و جریان سیال گرم از سمت دیگر شروع به حرکت میکنند و به همین دلیل است که به آنها مبدل های حرارتی غیر همسو گفته میشود. در این مبدل ها برعکس مبدل های با جریان موازی امکان افزایش دمای سیال گرم نسبت به سیال گرم بیشتر است و از سطح انتقال حرارت کمتری نسبت به مبدل حرارتی با جریان همسو دارا میباشند. و این تفاوت انتقال حرارت این دو مبدل در شرایط یکسان به شدت اشکار است.

مبدل های حرارتی از نوع جریان عمود بر هم

این نوع مبدل ها بیشتر در رادیاتور های اتومبیل ها دیده میشوند و آرایش جریان دو سیال به صورت عمود بر هم است و بسته به نوع جریان مخلوط و غیر مخلوط نامیده میشود. از آنجایی که سیال های داخل لوله امکان حرکت عرضی را ندارند و به آنها مبدل های حرارتی غیر مخلوط میگویند.

سیال بیرونی برای لوله های بی پره مخلوط است چون امکان جریان عرضی سیال و یا مخلوط شدن آن وجود دارد و برای لوله های پره دار غیر مخلوط است زیرا وجود پره ها مانع از جریان آن در جهتی عمود بر جهت اصلی جریان می شود.

تقسیم بندی مبدل بر طبق مکانیزم انتقال گرما

این نوع مبدل ها در سه دسته ی جابجایی یک فاز در یک سمت ، جابجایی دو فاز در سمت دیگر و جابجایی دو فاز در هر دو سمت و جابجایی یک فاز در هر دو سمت تولید میشوند.

نوعی مبدل حرارتی که که آب تغذیه بویلر از میان آن عبور داده میشود و مایع به وسیله حرارت گازهای داغ خروجی گرم میشود اکونومایزر (Economizer) میگویند.

این نوع انتقال حرارت با دمای بالا تری به درون بویلر انتقال پیدا کرده و به انرژی کمتری برای تبخیر و گرمایش نیاز دارد که همه ی اینها منجر به افزایش راندمان میشود.

تقسیم بندی مبدل دما بر طبق ساختمان مکانیکی و ساختار مبدل ها

نوعی دیگر از مبدل های حرارتی که انتقال حرارت آنها از طریق دیواره ها انجام میشود. این نوع مبدل ها بر اساس ساختمان میکانیکی لوله ها و صفحه های پرده دار شناخته میشوند. و به طور کلی نام توصیفی آنها از ساختار کلیشان انجام میشود.

مبدل های لوله ای

در این نوع مبدل های دما یک سیال در داخل و سیال دیگر در خارج از لوله ها جریان دارد، در این نوع از مبدل ها آرایش لوله ها قطر لوله ها و بسیاری از موارد قابل تغییر بوده و با توجه به نیاز خریدار تنظیم میشوند.

این نوع مبدل ها در سه نوع دو لوله ، پوسته و لوله های حلزونی تولید و عرضه میشوند.

 مبدل های حرارتی دو لوله ای

این نوع مبدل ها بیشتر جهت گرمایش و سرمایش با سطوح کم مورد استفاده قرار میگرند مانند گرمایش و سرمایش هوا و گاز ها. ساختار این نوع مبدل ها از دو لوله که یکی شامل قطر بیشتری است تشکیل شده تا جریان از مقطعی به مقطع دیگر هدایت شود. به این مبدل ها مبدل های سنجاق سری نیز میگویند

این نوع مبدل ها مانند دیگر مبدل های حرارتی مزیا و معایب خاص خودشان را دارند

از مزایا این نوع مبدل ها میتوان نگهداری و تمیز کردن ساده و آسان و فشار های زیاد  آنها اشاره کرد

در صنعت معمولا برای سیالاتی که رسوب زدا هستند از این نوع مبدل ها استفاده می شود.

همانطور که گفتیم این مبدل ها فشار انتقال حرارت پایینی دارند و این یک عیب به شمار میرود و البته قابل ذکر است پاسخ گوی نیاز انتقال حرارت مناسب با دما های پایین میباشد.

در صورتی که قصد دارید از این نوع مبدل های حرارتی برای انتقال حرارت بالا استفاده نمایید باید از تعداد زیادی از این مبدل ها به صورت موازی استفاده نمایید که این کار هزینه های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله بیشتر در نیروگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند و از لوله هایی با مقطع دایره ای تشکیل شده اند که همه این لوله ها به وسیله ی پوسته ای پوشده شده و لوله ها کاملا با پوسته موازی اند و بیشتر به عنوان روغن ، چگالنده ها و پیش گرمکن ها استفاده میشوند.

روش کار این نوع مبدل های حرارتی به این گونه است که مایع درون لوله های مبدل حرارتی پوسته و لوله جریان پیدا کرده و از طریق حرارت و مایع و یا گاز بیرون لوله تنظیم حرارت انجام میشود.

از معروف ترین این نوع مبدل های حرارتی مبدل های shell & tube را میتوان نام برد که بیشترین استفاده آنها در صنایع پتروشیمی است و بار انتقال حرارت آنها بالاتر از ۳۰ و حرارت بیشتر از ۲۶۰ درجه سانتیگراد میباشد.

این نوع مبدل ها از دو سیال گرم و سرد تشکیل شده اند و دمای مایع با جریان یافتن در این سیال ها به دمای مورد نظر انتقال پیدا میکند

مبدل  لوله ای حلزونی

ساختار این نوع مبدل های حرارتی بیشتر شبیه به کویل های حرارتی حلزونی شکل میباشد که به وسیله پوسته ای پوشیده شده اند. در این نوع مبدل های حرارتی ضریب انتقال گرما بالا تر از مبدل های حرارتی با لوله مستقیم است، از آنجایی که تمیز کردن این نوع مبدل های دما به نسبت دیگر مبدل های حرارتی سخت تر است از این نوع مبدل ها برای انتقال گرما در سیال های تمیز استفاده میشود.

مبدل های  صفحه ای

نوع دیگری از مبدل های حرارتی که مانند صفحات صاف و یا موجدار نیز وجود دارد که از صفحه های نازک جهت جریان سیال تولید شده اند و جهت انتقال گرما بین گاز ، مایع یا جریان های دو فاز استفاده میشوند که خود به سه دسته مجزا صفحه ای واشردار ، صفحه ای حلزونی و لاملا تقسیم میشوند

ایران‌شوفاژ
ایران‌شوفاژ
گروه تولیدی صنعتی ایران شوفاژ با مدیریت آقای محمدیان و بیش از بیست سال سابقه درخشان با تکیه بر ارایه محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش افتخار خدمت رسانی به هموطنان عزیز را در زمینه ی تولید منبع کویلدار ، منبع دوجداره ، فیلتر های شنی ، سختی گیر رزینی ، منبع انبساط باز ، منبع انبساط بسته ، منبع آتشنشانی ، مبدل های حرارتی ، منبع سوخت و آب ، آبگرمکن صنعتی ، آبگرمکن خانگی دارد. کلیه محصولات ایرانشوفاژ شامل پنج سال ضمانت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *