فیلتر شنی فلزی و کاربرد و نوع طراحی آن

فیلتر شنی فلزی یکی از پر کاربرد ترین نوع فیلترشنی موجود در بازار است در این مطلب از سایت ایران شوفاژ قصد داریم توضیحاتی در رابطه با دستگاه فیلترشنی ، روش کار فیلتر شنی ، نوع طراحی و ساخت فیلترشنی برای شما عزیزان انتشار دهیم.

با گذشت زمان نیاز انسان به آب گسترش یافت و آنگاه بود که وجود دستگاه تصفیه آب (مانند فیلترشنی) لازم دیده شد، دستگاهی که آب را از هر گونه ذرات معلق پاک سازی کند. 

در زمان های گذشته آب چاه ها و رود خانه ها کفاف نیاز انسان از آب را میداد ولی در همه نقاط زمین رود خانه ای وجود نداشت و همین باعث میشد انسان ها مسیر های طولانی را طی کنند تا آب مورد نیاز روزمره خود را تامین کنند. 

ولی با افزایش جمعیت و گسترش یافتن مشاغل نیاز انسان ها از آب افزایش یافت. همین باعث شد تا به فکر لوله کشی و تصفیه کردن آب بیافتد. 

در ابتدا انسان ها چاه هایی نه چندان عمیق در کنار دریا ها و آب های شور ایجاد میکردند و آب دریا و رودخانه با طی کردن فاصله تالاب ، دریا و ... تا چاه آب به صورت خود به خود تصفیه میشد ولی بعد ها مردم همین روش را شبیه سازی کردند و دستگاهی با نام فیلترشنی را تولید کردند تا ذرات معلق آبی که یک بار استفاده شده و یا به هر دلیل کدر شده را از بین ببرند. 

برخی از مشاغل نیاز شدیدی به آب تصفیه شده ندارند همین که آب عاری از ذرات معلق باشد برای آنها کافی است ، در برخی دیگر از مشاغل هم به خاطر صرفه جویی در آب و هم به خاطر کم شدن هزینه ها نیاز است آب تصویه شده و مجددا استفاده شود. 

فیلترشنی دستگاهی است که آب را به صورت فیزیکی تصفیه میکند و تمامی ذرات معلق در آن مانند گل ، رنگ ، باکتری و ذرات دیگر را از آب حذف میکند.

کاربرد های فیلتر شنی :

از فیلتر های شنی برای زدودن گرد و خاک هوا که بر آب برج های خنک کننده نفوذ کرده ، تصفیه فاضلاب های انسانی ، تصفیه آب استخر برای زلال سازی جلوگیری از كدر شدن آب و تصفییه آب رودخانه های با کدورت بالا جهت تامین آب شرب استفاده میشود.

از فیلتر ها بیشتر در مکان های زیر استفاده می شود:

  • استخرهای شنا
  • صنایع شیشه
  • صنایع رنگ
  • صنایع غذایی
  • صنایع نساجی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع کاغذ سازی
  • صنایع فولاد و فلزات
  • صنایع لاستیک و پلاستیک
  • تصفیه خانه های آب و فاضلاب
  • کلیه سیستمهای حرارتی و برودتی
  • نیروگاهها، پتروشیمی و پالایشگاهها

فیلتر های شنی در مکان های نام برده کمی با یک دیگر متفاوت است که در ادامه چند مورد از انها را برای شما شرح خواهیم داد.

فیلترشنی واحد مسکونی

در برخی از مناطق آب موجود در بستر رودخانه ها و یا آب های سطحی به دلایل مختلفی قابل شرب نمیباشد پس باید آب برای مصارف بهداشتی و خوراکی از فیلتر عبور داده شود و کدورت آن از بین برود. به همین دلیل در مسیر آب و لوله های اصلی ورودی خانه ها از فیلترشنی استفاده میکنند تا آب بستر رودخانه ها از فیلتر عبور داده شود و در دسترس همگان قرار گیرد. 

البته در برخی از موارد فیلترشنی تحت فشار را در کنار رودخانه و یا آب های سطحی نصب میکنند تا آب به محض ورود به سیستم تاسیسات شهری از فیلتر عبور داده شود و آب فیلتر شده در دسترس مردم آن منطقه قرار بگیرد. 

 یا در شهر های شمالی کشور آب دارای مقدار زیادی منگز و آهن است به همین دلیل باید یون های آهن را اکسیداسون شود و رسوبات بوجود آمده به وسیله فیلترشنی از آب جدا شود تا بتوان از آب برای مصارف بهداشتی استفاده کرد. در این حالت سرعت خطی آب ورودی به فیلتر شنی را 10 الی 15 متر بر ساعت تنظیم میکنند تا آب به خوبی فیلتر شود.

فیلتر شنی برج خنک کن

گاهی گرد و غبار ها به آب برج های خنک کننده نفوذ میکند و همین باعث میشود نیاز استفاده از فیلترشنی در برج های خنک کننده به چشم آید. 

فیلتر مورد نیاز برای برج های خنک کننده حتما باید دارای دو ویژگی باشد. ابتدا این که سرعت خطی آب عبوری از فیلتر را 25 متر بر ساعت در نظر گرفت و دوم این که حتما درون فیلتر تصفیه آب برج های خنک کننده از سیلیس درجه یک استفاده شود تا آب با کیفیت بالایی تصفیه شود.

فیلتر شنی که برای برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد بایستی دو ویژگی داشته باشد، 

  1. باید از فیلتر استفاده نمود تا آب با کیفیت بالایی برداشت شود
  2. جنس فیلتر برج های خنک کننده با توجه به ظرفیت آن باید انتخاب شود ولی برای این نوع فیلتر ها میتوان از جنس فولادی و کربن استیل و یا کامپوزیتی استفاده کرد.

فیلتر شنی به عنوان تصفیه ثالثیه فاضلاب

از مهم ترین مصارف فیلترشنی میتوان  فیلترشنی در تصفیه خانه ها ، جهت تصفیه فاضلاب پساب تصفیه شده را نام برد. پساب حاصل از فاضلاب ها معمولا کدورت بالایی دارد که با استفاده از تجهیزات فیلترشنی کدورت پساب ها را کاهش میدهند. 

فیلترشنی مخصوص تصفیه خانه ها باید دارای سرعت خطی بین 7 تا 10 متر بر ساعت باشد که طراحی فیلترشنی باید بر اساس این سرعت طراحی شود. 

همانطور که گفتیم برای فیلترشنی خنک کننده باید از تجهیزاتی چون فیلتر کربنی و در برخی از موارد از زغال آنتراسیت استفاده کرد همچین در این نوع از فیلتر ها باید از چهار لایه شن سیلیسی استفاده نمود.

بعد از چه مدت باید شن های فیلترشنی را تعویض کنیم

شن های فیلتر شنی نیز همانند بسیاری از وسایل مصرفی عمر مفید دارند و بعد از گذشت این مدت لازم است شن ها با شن های تازه تعویض شوند. و مهندسین با بررسی کیفیت شن ها در دوره های مختلف دریافتند که عمر مفید شن ها درون فیلتر باید بعد از گذشت 5 تا 10 سال تعویض شوند.

البته دیده شده که بسیاری از فیلتر های شنی تا 20سال نیز بدون تغییر شن به کار خود ادامه داده اند اما آن کارایی که باید را نداشته اند. 

شن های درون فیلترشنی ابتدا بسیار زبر هستند اما با گذشت زمان و جریان آب و بک واش های انجام شده لبه های دانه های شن نرم شده و دیگر آن حالت زبری اولیه را ندارند. 

ذرات معلق آب در بین شن های سیلیسی گیر میکند و باعث تصفیه آب میشود ولی اگر گوشه های تمام شن ها نرم شود دیگر ذرات معلق آب سر خورده و از بین شن ها عبور داده میشوند و کیفیت آب فیلتر شده مانند روز های اول نمیشود.

روش کار دستگاه فیلتر شنی

روش کار فیلتر های شنی به این گونه است که آب در بستر شن و ماسه دانه بندی شده به گردش در می آید و ذرات معلق درون آب به وسیله شن های ریز و درشت جداسازی میشود در این روش آب شفاف میشود ولی املاح و ارگانیک های موجود در آب حذف نمیشود. 

درون مخزن فیلترشنی به وسیله شن سیلیسی و یا آنتراسیت پر می‌گردد. ترتیب درشتی و ریزی شن ها در طراحی فیلتر شنی بسیار تاثیر گذار است. برای جلوگیری از گرفتگی ابتدا از ذرات درشت شن بر روی نازل ها استفاده میکنند و سپس با یک لایه شن ریز روی آن را میپوشانند. 

همین طور که آب در بستر شن و ماسه به گردش در می آید ذرات معلق درون آب بین ذرات شن گیر کرده و آب خروجی فیلترشنی عاری از هر گونه ذرات معلق است.

شاید شما نیز به این موضوع فکر کرده باشید که بعد از گذشت مدتی ممکن است خلل و فرج شن های فیلترشنی به وسیله ذرات معلق آب پر شود و فشار آب خروجی دستگاه را کم کند  آنوقت چه باید کرد.

در این مواقع باید از عملیات شست و شوی معکوس یا همان پس شویی در فیلترشنی استفاده کرد ، جریان پایین آب باعث میشود تا مواد زائدی که مسیر آب مسدود کرده و یا در بین شن های سیلیسی و یا آنتراسیت گیر کرده بیرون آمده و وارد مسیر فاضلاب شوند. 

با این کار شن های سیلیسی فیلترشنی شسته میشوند و افت فشار آب در فیلتر شنی از بین میرود. 

فیلترشنی چگونه back wash می شود؟

شستشو معکوس یا back wash که گاها به آن پس شویی نیز میگویند از طریق جریان آب به صورت معکوس انجام میشود.

مراحل انجام بک شویی به ترتیب زیر است:

پمپ دستگاه فیلتر شنی را خاموش کرده 

شیرها را برای تغییر مسیر آب تنظیم میکنیم

لوله برگشت به استخر را میبندیم

لوله خروجی را باز میکنم که آب وارد سیستم فاضلاب شود.

شیر فیلتر را در حالت شستشو معکوس و یا همان back wash قرار میدهیم

پمپ را روشن میکنیم تا جریان آب به حرکت درآید

پس از اتمام بک واش پمپ را خاموش میکنیم 

شیر را در حالت close قرار میدهیم

در آخرین مرحله 30 الی 60 ثانیه صبر میکنیم و سپس پمپ را روشن میکنیم تا مطمئن شویم عملیات بک واش به خوبی انجام شده و تمام آب کثیف وارد فاضلاب شده است.

عملیات پس شویی به راحتی انجام میشود و معمولا بیشتر از 2 الی 3 دقیقه طول نمیکشد

بعد از آن که عملیات بک شویی انجام شد شیر دستگاه را در حالت فیلتر قرار میدهیم و پمپ را روشن میکنیم تا آب استخر دوباره وارد چرخه تصفیه قرار بگیرد.

حال از کجا بفهمیم که زمان بک واش فرا رسیده است و اکنون ما باید دستگاه را در حالت شست شو معکوس قرار دهیم.

در فیلتر های شنی دو عدد گیج نصب شده که مسئولیت بررسی فشار آب ورودی و خروجی نصب شده و هر گاه اپراتور دستگاه متوجه شد فشار آب ورودی در دستگاه بسیار بیشتر از آب خروجی از دستگاه است آنگاه باید دستگاه را در حالت بک واش قرار دهد.

برخی از فیلتر های شنی به صورت اتوماتیک عملیات بک واش را انجام میدهند و این نوع فیلتر های شنی بسیار مناسب برای استخر ها میباشند 

روش کار این فیلتر های شنی بک واش اتوماتیک به شرح زیر است:

در این نوع از فیلتر های شنی دیگر نیازی به اپراتور نیست و عملیات بک واش به صورت خودکار در زمان معین شده از قبل انجام میشود. در این نوع از فیلتر ها میتوان برنامه ریزی کرد که چه زمانی جای شیر ها معکوس شود و پس شویی انجام گیرد. درست است که کار با این نوع فیلتر های شنی آسان است اما باید هزینه بیشتری برای خرید این نوع فیلتر های شنی پرداخت کنید. 

انواع فیلتر شنی 

فیلتر های شنی انواع مختلفی دارند مانند: فیلترشنی فایبرگلاس ، فیلترشنی دست ساز ، فیلترشنی فلزی و ... کاربرد های فیلترشنی زیاد است و نوع فیلتر های شنی در مکان های مختلف کمی متفاوت است به عنوان مثال: فیلترشنی آبیاری قطره ای ، فیلترشنی آکواریوم ، فیلترشنی استخری ، فیلترشنی جکوزی ، فیلترشنی پرورش ماهی کمی با هم متفاوت است.

کاربرد فیلتر های شنی 

همانطور که گفتیم فیلتر های شنی جهت تصویه، آب یک بار استفاده شده ، آب بستر استخر ها و تالاب ها ، آب برگشتی برج‌های خنک‌کن ، فیلتراسیون فاضلاب‌های صنعتی و انسانی و فیلتراسیون مصارف آشامیدنی و صنعتی (تصفیه‌ خانه‌های شهر و صنعتی) به کار میروند.

عدم استفاده از فیلتر شنی باعث هدر دادن بی رویه آب و همچنین بروز بیماری های مختلف میشود. 

استفاده از فیلترشنی باعث میشود آب راکد نماند، گردش متناوب آب در فیلترشنی آب را از هر گونه مواد خارجی از قبیل برگ، خاک، گرد و غبار پاک میکند همچنین باعث جلوگیری از تكثیر میکروب‌ها، انواع قارچ‌های میكروبی و تخم انگل‌ها میشود. 

آب آلوده باعث ایجاد بیماری های پوستی تب‌های روده‌ا‌ی ، اسهال خونی و یرقان میشود و به همین دلیل است استفاده از فیلتر های شنی و دستگاه های تصویه آب از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرکت ایران شوفاز به عنوان تولیدکننده فیلتر شنی از حساس بودن کار خود آگاه است و همیشه محصولات خود را طبق اصول استاندارد تولید میکند

جدول محاسبه فیلترشنی های ایران شوفاژ

شرکت ایران شوفاژ به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تلفن دفتر: 5178-3324-021             5692-3324-021

تلفن همراه: 09125211675               09125336164

فیلترشنی ایران شوفاژ

ایران شوفاژ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مخزن ، شوفاژ ، فیلترشنی ، آبگرمکن صنعتی ، منابع کوئل دار و ... است و آمادگی خود را جهت تولید و عرضه انواع فیلتر شنی ، فیلتر شنی تحت فشار، فیلترکربنی، فیلترکربن اکتیو، فیلترکربن فعال، فیلترشنی جداسازی جامدات از آب، فیلترکربنی جداسازی جامدات آب، فیلتر شنی گرانشی، فیلتر شنی بالارونده، فیلتر شنی آرام، فیلتر شنی سریع و .... اعلام می دارد.

فیلتر شنی تولید شده توسط ایران شوفاژ از جنس فولاد، فایبر گلاس و یا بتن میباشد این مخازن به وسیله شن و ماسه ریز و درشت پر شده که بستر مناسبی برای از بین بردن املاح اضافی آب بوجود می آورد البته قابل ذکر است لایه گذاری شن و ماسه ها به ترتیب خاصی انجام میشود که این ترتیب بسیار حائز اهمیت است. 

فیلتر های شنی به 4 دسته تقسیم میشوند و انواع فیلترشنی ها به شرح زیر میباشد:

  • فیلتر تند شنی تحت فشار (Rapid Sand Pressure Filter)
  • فیلتر شنی کند (Slow Sand Filter)
  • فیلتر شنی تند(Fast Sand Filter)
  • فیلتر شنی ثقلی تند (Rapid Sand Gravity Filter)

فیلتر تند شنی ثقلی

فیلتر تند شنی ثقلی بیشتر برای تصفیه آب خانه های بزرگ استفاده میشود این فیلتر های شنی بسیار به فیلتر های شنی کند شبیه اند ولی هزینه احداث انها از فیلتر های شنی کند بسیار کمتر است و بیشتر در مساحت های به مراتب کمتر (40-100 m2) احداث نصب میشوند. هزینه ی فیلتر های شنی ثقلی به دلیل نگهداری و استهلاک همچنین با توجه نحوه شستشو، فاصله بین دو شستشو (12-72 hr) و افت فشار بیشتر است.

سرعت فیلتراسیون این فیلترشنی در حدود 100-300 (m3/m2.day) است

فیلتر شنی کند

اولین فیلتر های شنی که وارد بازار شدند فیلتر شنی کند بودند، اولین بار در سال 1804 در خانه های اسکاتلند از این نوع فیلتر های شنی استفاده شد و به دلیل کاربردی بودن این نوع فیلتر های شنی به سرعت در میان مردم رواج یافت. همانطور که از نام فیلتر شنی کند پیدا است سرعت تصفیه آب در آن بسیار کند است به صورتی که این نوع فیلتر شنی به طور متوسط هر متر مربع از سطح فیلتر تنها سه متر مکعب آب (3 m3/m2.day) را در یک روز فیلتر میکند. 

از فیلتر های شنی کند برای دبی های بالا احتیاج به مساحت بسیار زیادی (300-800 m2) است. این فیلتر های شنی به دلیل سرعت کمی که دارند بیشتر در برخی از تصفیه خانه های روستایی استفاده میشوندولی  افت فشار و هزینه نگهداری این فیلترها به نسبت دیگر نوع های فیلتر های شنی کمتر است. 

درست است که این نوع فیلتر های شنی قدمت بیشتری از دیگر فیلتر های شنی دارند ولی به دلیل سرعت کم جای خود را به فیلتر های شنی جدید داده اند. 

فیلتر شنی تند

فیلتر های شنی تند به صورت استوانه ای طراحی شده اند و این استوانه ای بودن فیلتر های شنی باعث میشود تا جاذبه زمین نیز به سرعت تصویه آب کمک کند نوع ساخت این نوع فیلتر ها به این گونه است که داخل محفظه استوانه ای به وسیله شن پر میشود و آب از دریچه بالای فیلتر شنی وارد بستر شنی میشود  و ذرات معلق،گل و لای، مواد آلی، رنگ، جلبک، باکتری ها به وسیله دانه های زیر و درشت شن از آب جدا میشوند و آب زلال از انتهای فیلترشنی خارج میشود. 

نازل ها در فیلتر های شنی از اهمیت بیشتری برخوردار اند به همین دلیل برای محافظت از نازل ها یک لایه از ذرات درشت شن بر روی نازل ها قرار میدهند. 

فیلتر های تند شنی تحت فشار

با توجه به افزایش جمعیت بسیاری از خانه ها و شرکت ها و یا حتی کارخانه ها به صورت چند طبقه و یا چند واحدی شده اند و ین افزایش جمعیت باعث محدودیت فضا شده است. اکنون دیگر مثل زمان های قدیم نیست که فضای زیادی را برای تصفیه خانه ها قرار دهند به همین دلیل از فیلتر های تند شنی تحت فشار استفاده میکنند. این فیلتر ها به دلیل سرعت بالایی که دارند به فضای زیادی احتیاج ندارند و سرعت بالا و کم حجم بودن این نوع فیلتر های شنی باعث محبوبیت آن ها در بین مردم شده است.

 سرعت فیلتراسیون (100-300 m3/m2.day) است که در مقایسه با دیگر فیلتر های شنی بسیار زیاد است. ابعاد این نوع فیلتر شنی به اندازه یک استوانه به قطر یک الی 3 متر است. 

موارد مانند هزینه احداث کم ، تمیز کردن و شست شو آسان این نوع فیلتر های شنی را به انتخاب مناسبی تبدیل کرده و اکثر مدیران در صنایع، کارخانه ها، استخرها، باغ ها از این نوع فیلتر های شنی استفاده میکنند. 

کیفیت بالای آب خروجی، شستشوی آسان و در نهایت هزینه کم احداث و نگه داری، این نوع فیلتر شنی را به گزینه مناسبی برای استفاده از دیگر مراکز مشابه کرده است.

پارامتر های مهمی که در فیلتر های شنی از اهمیت بالای برخودار است سرعت خطی ورودی آب به فیلترشنی است. قابل ذکر است هرچه آب دارای آلودگی های کمتری باشد سرعت خطی آن پایین تر است و میتوانیم جهت کم شدن هزینه ها از فیلتر های شنی با حجم کم استفاده کنیم. 

برای مثال برای حوضچه ها و یا استخر های کوچک از فیلتر های شنی با سرعت 20 الی 25 متر بر ساعت  استفاده میکنند.

پارامترهای عملیاتی برای فیلترهای شنی تحت فشار

بار کار فیلتر های شنی تحت فشار بین 2 تا 10 bar است. میزان افت فشار در فیلتر های تحت فشار بسیار کم است و این نوع فیلتر حتی ذرات بسیار زیر را هم از آب میگیرد. 

درست است که که افت فشار در مخزن های تخت فشار بسیار کم است ولی دلایلی نیز وجود دارد که بر روی سرعت فیلتراسیون تاثیر میگذارد و ممکن است مسیر جاری شدن آب را مسدود کنند. 

به عنوان مثال فیلتر های شنی که تازه گچ کاری شده باشند به سرعت مسدود میشوند و یا گرد خاک و برگ ها و مواد زائد در بین دانه های شن های سیلیسی بر روی چرخه فیلتراسون تاثیر میگذارد.

فیلتر های بدون ماده منعقد کننده تنها برای حذف کردن مواد جامد درشت به کار میرود اما اگر به دستگاه فیلتر شنی ماده منعقد کننده، ماسه، صافی اضافه شود دستگاه فیلترشنی میتواند مواد جامد معلق و باکتری ها را نیز تصفیه کند.

ماده منعقد کننده  فیلتر شنی

ماده منعقد کننده ای که به طور معمول در فیلتر های شنی استفاده میشود آلوم (سولفات آلمینیوم ) که و روش استفاده از این ماده بدین گونه است، آلوم قبل از عملیات فیلتر درون آب استخر تزریق میشود تا مواد و ذرات معلق درون آب را منعقد نماید و انها را به هم متصل کند تا به ذرات بزرگ تری تبدیل شوند واین ذرات بزرگ به راحتی توسط دستگاه فیلتر از آب جدا شوند. 

ویژگی های فیلتر شنی تحت فشار

  • قابليت تحمل فشار تا 10بار
  • مجهز به شير هوا گيري و فشارسنج
  • استفاده از 4 لايه سنگ سيليس دانه‌بندي شده در فيلتر‌هاي شني
  • قابل ارائه با سه نوع شير : دستي، نيمه ‌‌اتوماتيك و تمام اتوماتيك جهت شستشوي معكوس

مزیتهای فیلترشنی تحت فشار

  • راهبری ساده
  • سرعت بالا در تصفیه
  • هزینه نگهداری کم
  • هزینه اولیه مقرون به صرفه
  • نیاز به فضای کم در نصب و بهره برداری

فیلتر شنی چگونه کار میکند؟

برای تصفیه آب مراحل مختلفی باید طی شود که اولین مرحله آن عبور آب از فیلترشنی است با این کار تمامی ذرات معلق فیزیکی بیولوژی موجود در آب تا 50 میکرون حذف می شود.

مرحله بعدی جهت تصفیه آب عبور آب از فیلتر های کربنی است.  در فرایند تصفیه آب ابتدا آب کثیف استخر به وسیله لوله ورودی وارد فیلتر شنی میشود، اکنون آب به کمک نیروی جاذبه و فشار پمپ وارد بستر شنی شده و از درون شن ها به سمت پایین فیلتر هدایت میشود. همین طور که آب به سمت پایین هدایت میشود ذرات معلق فیزیکی درون آب در بین دانه ای شن گیر کرده و آب همین طور که رفته رفته به سمت پایین هدایت میشود زلال تر و زلال تر میشود. آب فیلتر شده در زیر نازل های نگه دارنده شن ها قرار می گیرد تا به سمت لوله خروجی هدایت شود. نازل ها صفحه هایی با سوراخ های بسیار ریز است که آب را به راحتی عبور میدهد و دانه های شن نمی توانند از سوراخ های نازل عبور کنند و همین باعث میشود آب فیلتر شده عاری از هر گونه سنگ ریزه و یا دانه های شن و ماسه باشد. 

رایج ترین نوع فیلترشنی فیلتر های استوانه ای است که دو سر آن به وسیله عدسی هایی پوشیده شده است. البته نوع هایی دیگر از فیلتر شنی وجود دارد که در سایز ها و جنس های مختلف ساخته میشوند وبرای مصارف مختلفی به کار میآیند.

اجزای فیلترشنی

فیلتر شنی باید دقیقا طبق استاندارد ASME ساخته شود پس در هنگام ساخت ضخامت بدنه فیلترشنی ضخامت عدسی فوقانی و تحتانی فیلترشنی تماما مورد بررسی دقیق قرار میگیرد.

در ساخت عدسی های بالا و پایین فیلترشنی استوانه ای از روش DOUBLE-DISH استفاده میشود در این روش ابتدا عدسی ها را از داخل زنگ زدایی کرده و سپس به وسیله رنگ اپوكسي درون عدسی بالا و پایین را میپوشانند. 

مخازن از خارج نیز ابتدا با ضد زنگ پوشیانده میشوند و سپس به وسیله دو لایه رنگ مخصوص رنگ آمیزی میشوند. که این رنگ ها مخزن را از پوسیدگی و زنگ زدگی محفوظ نگه میدارد.

درون برخی از دستگاه های فیلتر شنی قبل از رنگ آمیزی، سندبلاست میشوند که این کار عمر فیلتر ها را افزایش داده وهمچنین کیفیت فیلتراسیون را نیز افزایش میدهد.

آب باید از بستر شن های سیلیسی عبور داده شود تا عملیات فیلتراسون انجام گیرد به همین دلیل است که ایران شوفاژ برای بهتر انجام شدن عملیات فیلتراسیون از چند لایه مختلف شن های سیلیسی با دانه بندی های ریز و از انواع سنگ های مخصوص و با خلوص بالا  استفاده میکند.

تحقیقات نشان داده عبور آب از بستر شن های سیلسی با ارتفاع یک الی یک ونیم متر توانایی تصفیه آب به صورت کامل را دارد و بیشتر شدن این ارتفاع تاثیری در ظرفیت فیلتر ندارد. البته عمق بستر شنی از 60 سانتی متر تا 1.5 متر بسته به کاربردی که دارد متغیر است.

بیشتر آلودگی آب به وسیله شن های سیلیسی ریز گرفته میشود ولی قابل ذکر است این شن های سیلیسی ریز انرژی پمپاژ بیشتری را برای انتقال سیال نیاز دارند.

دانه های استفاده شده در فیلتر شنی بیشتر در رنج 0.2 تا 1.2 میلی متر است 

دانه های بسیار زیر و یا بزرگ تر از 100 میکرومتر سرعت فیلتراسون را کاهش داده و حتی تمایل به بستن منافذ بین ذرات سیلیسی را دارد برای رفع این مشکل طراحان دستگاه فیلترشنی از دانه های بزرگتر ماسه استفاده میکنند. 

سرعت جریان آب یاید حداکثر 10 gpm/ft2 باشد که عملیات فیلتراسون به خوبی انجام گیرد و خللی در جریان آب بوجود نیاید. 

برای محاسبه مساحت سطح مورد نیاز باید از توان و حداکثر دبی استفاده کرد همچنین باید دقت داشت که آب به درستی در بستر شن های سیلیسی جریان دارد و هیچ مقدار از آب به وسیله شن و ماسه از مسیر جریان منحرف نمیشود

محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

برای به دست آوردن ظرفیت فیلتر های شنی باید فاکتور های خاصی را در نظر گرفت در ادامه به شما شرح میدهیم باید چگونه ظرفیت فیلتر های شنی را به دست آوریم

ابتدا باید در نظر بگیریم دبی مورد نیاز آب جهت تصفیه چه میزان است

سپس باید برسی کنیم سرعت تصفیه آب را چند در نظر بگیریم 

مساحت فیلتر شنی چقدر باید باشد

و موارد دیگری چون کجا قصد داریم از فیلترشنی استفاده کنیم و ...

 محاسبه فیلترشنی

Q=AV

A------m2                       Q-------lps                       V-------lps/m2

فرمول به دست آوردن قطر فیلترشنی: D(m)=1.13√A(m2)

اکنون عددی را که دست آورده ایم را به خاطر میسپاریم و با استفاده از مدل های متنوع درون کاتالوک فیلترشنی خود را انتخاب میکنیم.

باید دقت داشته باشید سرعت فیلتراسیون مناسب برای این فیلترشنی  4 تا lps/m2 5.5 می‌باشد. 

به خاطر داشته باشید سرعت فیلتر با در نظر گرفتن مقدار (A-Q-V) متفاوت است مثلا با تغییر این مقادیر سرعت به نسبت کم و زیاد میشود 

Q=AV 

A------ft2                        Q-------gph                        V-------mph

حال قطر به راحتی قابل محاسبه است.

 D =1.129*√ A

سرعت فیلتراسیون مناسب برای این مقادیر 6 تا 8  gpm/ft2 می باشد.

دبی جریان بهینه در فیلترهای شنی تحت فشار

اگر قصد داریم کیفیت آب فیلتر شده بهتر شود باید مطئن شویم که آب دقیقا در دبی بهینه خود میباشد. برای یه دست آوردن این مقدار بهتر است تست کنیم تا در پاسخ تست ها سرعت بالای جریان روی فیلتراسیون و زمان لازم برای جمع کردن آلودگی ها را بیابیم. 

هر چه قدر سرعت جریان آب بیشتر باشد عملیات فیلتراسوین سخت تر انجام میپزیرد. 

میزان سرعت باید با حد معین در لوله برابر باشد و سرعت بیشتر به دین معناست که سرعت آب بیشتر از حد معین لوله است. 

به عنوان مثال سرعت fps10 سرعت زیادی است.

این مقدار حدودا 70gpm در لوله PVC 1 اینچی و 10gpm برای لوله PVC 2 اینچی مطلوب میباشد.

بزخی از مهندسین تصور میکنند هر چه سرعت تصفیه آب بیشترباشد عملیات تصفیه بهتر انجام میپذیرد ولی این اتفاق دقیقا برعکس آن چیزی است که در عمل اتفاق می افتد 

هرچه سرعت آب واردشده درون فیلتر بیشتر باشد فیلتر نمیتواند به خوبی میکرب ها و باکتری ها را از آب حذف کند زیرا سرعت بالای آب مانع این کار میشود. 

در جریان آب با سرعت بالا تنها آب از درون فیلتر عبور داده میشود بدون این که عملیات خاص بر روی آن انجام گیرد. 

سرعت معمول در فیلتر ها بهتر است پنج تا نه 2 gpm/ft باشد. 

چرا نباید از جریان با سرعت بالا استفاده نمود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ما را از بالا گرفتن سرعت جریان منع میکند که ما در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. 

  • جریان سرعت بالا شن های سیلیسی را به سرعت فرسوده میکند زیرا شدت آب باعث حرکت دانه های شن شده و شن ها بر اثر سابش با یک دیگر صیقلی شده و کارایی خود را از دست میدهند. همین باعث میشود عمر مفید دانه های شن کاهش پیدا کرده و شما مجبور شوید سریع تر دانه های شن را تعویض نمایید. 
  • در بعضی از موارد شدت و سرعت بالای آب باعث میشود برخی ذرات معلق آب به دلیل سرعت بالا در دانه های شن گیر نکرده و همراه آب از دستگاه فیلتر خارج شوند . 
  • از طرفی برخی از ذرات معلق ریز آن چنان در بین دانه های شن فرو میروند که با یک پس شویی ساده نیز خارج نمیشوند و باید اپراتور دستگاه زمان پسشویی را بیشتر در نظر بگیرد که این کار هم باعث هدر رفتن وقت و انرژی مییشود.

بهتر است همیشه برای گرفتن نتیجه خوب سرعت آب را دقیقا با دبی جریان یکی قرار دهید و یا تا حد ممکن کمی سرعت جریان را پایین تر نگه دارید. 

قابل ذکر است که امروزه بر روی پمپ ها دکمه ای برای کنترل جریان تعبیه شده است که شما میتوانید به وسیله این دکمه سرعت جریان آب را کنترل نمایید. 

خرید فیلتر شنی ایران شوفاژ

با توجه به کیفیت خوب محصولات ایران شوفاژ کلیه محصولات با 5 سال ضمانت خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد. 

ایران شوفاژ کلیه محصولات مربوط به سیستم تاسیسات کارخانه ها و ... را تولید میکند و دیگر نیاز نیست شما با تولید کنندگان مختلف تماس بگیرید و دردسر های تماس ها و پیگیری های مختلفی را متحمل شوید شما میتوانید با بررسی های دقیق بر روی محصولات به راحتی دستگاه های مورد نیاز خود را سفارش دهید.

اگر شما مایل به خرید محصولات ایران شوفاژ هستید میتوانید جهت برخورداری از مشاوره های قبل از خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

تلفن دفتر: 5178-3324-021             5692-3324-021

تلفن همراه: 09125211675               09125336164