در هنگام خرید منبع دو جداره به این ۱۱ نکته توجه نمایید
2019-10-12
فروش مخزن آب و سوخت ، منبع ، تانکر ، منبع آب ، مخزن پلی اتیلن ، مخازن
2019-11-28

منبع کویل دار

منبع کویل دار نوعی ابگرمکن صنعتی است که به دلیل مکانیزم ساده و کاربردی که دارد مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان و صاحبان کارخانه های صنعتی و تجاری قرار گرفته است.

انواع منبع کویلی در بازار

خرید منبع کویلدار شاید به خودی خود مسئله پیچیده ای نباشد ولی داشتن دانش اولیه و یا تخصصی در منبع های کویلی ضروری است . قبل از خرید هر وسیله ای لازم است تا از آگاهی کامل در مورد آن ابزار برخوردار باشیم .

در ابتدا میخواهیم بدانیم منبع کویل دار چیست و چرا از منبع کوئل دار استفاده میشود؟

به طور کلی میتوان گفت منابع کویلی نوع ساده تر منابع پوسته و لوله هستند و کاربرد اصلی آنها برای ذخیره آب و گرم نگه داشتن آب مصرفی کارخانه ها ، آب حمام های عمومی ، کارواش ها و تولید آب گرم مصرفی برخی از نقاط شهر است.

ساختار منبع های کویلی خیلی پیچیده نیست و میتوان گفت از یک استوانه فلزی ، یک کویل و دو عدسی محدب  تشکیل شده است، البته هر کاری حساب کتاب دارد و نمیتوان گفت خب پس چیز پیچیده ای نیست و من خودم دست به کار میشوم ، بررسی ظرفیت ، فشار وارد شده بعد از گرم شدن آب وضعیت قرار گیری شیر ها و تعداد رشته های کوئل از اهمیت ویژه ای برخودار است.

فرم کلی منبع کویل دار

جنس بدنه منبع کویلدار از آهن گالوانیزه است ظرفیت وضخامت منابع کویلی نسبت به  فشار منبع های کویل دار انتخاب میشود ولی به طور کلی ضخامت از ۳ تا ۱۶ میل انتخاب میشود.

در خرید منبع کویل دار به نوع کویل ها نیز دقت نمایید کویل ها در انواع مختلفی تولید میشوند که میتوان آنها را به سه دسته مارپیچ ، حلزونی و یو شکل   و … تقسیم میشوند که متداول ترین آنها مارپیچ حلزونی و یو شکل اند.

انواع کویل موجود در بازار

منبع های کویل دار در دو نوع ایستاده و خوابیده (افقی و عمودی) تولید میشوند و شما با توجه به جایی که از آنها استفاده میکنید یک نوع خاص را باید انتخاب کنید. تولید این دو نوع منبع کاملا شبیه به هم بوده و تنها در منابع کویلی ایستاده فشار بیشتری بر عدسی های بالا و پایین وارد میشود بنابر این در تولید این نوع منابع از عدسی هایی با ورق گالوانیزه ضخیم تر استفاده میکنند.

ظرفیت منابع کویل دار در قیمت منبع تاثیر بسیاری دارد

قیمت منبع کویلدار ۱۰۰۰ لیتری با قیمت منبع کویلدار ۱۵۰۰ لیتری و یا قیمت منبع کویلدار ۲۰۰۰ لیتری با قیمت منبع کویلدار ۳۰۰۰ لیتری متفاوت است زیرا آهن گالوانیزه استفاده شده در این منابع متفاوت است.

در خرید منبع کویل دار همیشه به ابعاد موتورخانه و یا جایی که قصد دارید منبع را در آن نصب کنید دقت داشته باشید منبعی که تهیه میکنید باید از عرض راه رو ها ، در های ورودی و خروجی و محل نصب مخزن کویل دار بزرگ تر نباشد.

ایران شوفاژ با بیش از دو دهه سابقه تولید منبع کویل دار، مخزن و منبع آب هم اکنون آمادگی خود را در راستای تولید انواع منبع کویلی در ظرفیت های مختلف و ارسال به تمام نقاط کشور و خارج از کشور اعلام میدارد.

ایران شوفاژ هم اکنون با مراکز مختلف ، بیمارستان ها ، هتل ها و مجتمع های تجاری و مسکونی و … همکاری داشته و به پاس قدر دانی از مشتریان خود برای کلیه محصولات خود ۵ سال ضمانت قرار داده است.

کارخانه ایران شوفاژ کلیه مراحل تولید منابع کویل دار را با حفظ ریز ترین جزئیات و اصول استاندارد اجرا میکند همچنین به کار گیری مواد اولیه مرغوب به بالا رفتن طول عمر منبع شما کمک میکند

منابع کویلی در شوفاژ خانه ها ، حمام های عمومی ، کارواش ها و … کابرد چشم گیری دارد و به دلیل پر کاربرد بودن این نوع منبع در ادامه به برخی از خصوصیات منابع کوئلی میپردازیم.

منبع کویل دار

منبع ها و آبگرمکن های صنعتی مختلفی در بازار تولید و عرضه میشود که منابع کویلی نوعی از پرکاربرد ترین های انها هستند و وظیفه اصلی آنها تولید آب گرم مصرفی بهداشتی مصارف خانگی و صنایع تولیدی سنگین و نیمه سنگین میباشد.

به عنوان مثال منبع کویل دار افقی ۸۰۰ لیتری برای مصارف تولید آب گرم با حجم کم و منابع کویل دار افقی ۱۵۰۰ لیتری برای مصارف تولیدی آب گرم با حجم بیشتر به کار میرود تنوع منابع تولید شده در کارخانه های مختلف زیاد است منبع کویل دار ۱۰۰۰ لیتری ، منابع کویل دار ۱۵۰۰ لیتری و … و هر فرد با توجه به نیاز خود میتواند منبع مورد نظر خود را انتخاب و یا سفارش داده و بعد از گذشت دوره تولید آن را درب محل کار و یا منزل خود تحویل بگیرد. قابل ذکر است منابع با حجم های کمتر از قبل تولید شده و به محض سفارش برای شما ارسال  میشود ولی منابع با حجم بیشتر باید دوره زمان تولید طی شود تا برای  شما مشترین عزیز ارسال شود.

به طور کلی میتوان گفت نوع کار تمامی منبع های کویل دار شبیه به هم بوده آب گرم شده توسط بویلر به داخل کویل جریان پیدا کرده و همین جریان آب داغ و یا بخار حرارت را به آب سرد درون مخزن انتقال داده و موجب گرم شدن آب درون مخزن میشود میتوان گفت منبع کویلی نوع ساده تر شده منبع پوسته و لوله است.

آبگرمکن صنعتی سه کویلی

کویل های درون مخزن دو جداره از جنس های مختلف و در نوع های مختلف تولید میشوند. و در کل میتوان گفت جنس اکثر کویل ها مسی، استیل، ورق گالوانیزه است و ونوع کویل ها عموما مارپیچ ، یو شکل ، حلزونی و … اند.

منبع کویل دار با دو کویل متفاوت

منبع کویل دار

 

 

جنس مس در منابع کویلی محبوب تر بوده و این به دلیل بالا بودن ضریب هدایت حرارت و طول عمر بالای فلز مس است.

جنس و ضخامت منبع کویل دار

جنس منبع ورق های گالوانیزه بیشتر از ورق های فولادی بوده که به وسیله روکش های گالوانیزه پوشش داده شده اند. البته جنس منبع نیز با توجه به نظر و نیاز خریدار نیز میتواند متفاوت انتخاب شود.

گاهی پیش می آید که بحث خورندگی برای خریدار منابع کویل دار بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل کارشناسان کارخانه ایران شوفاژ در تولید این نوع منبع کویل دار ازStainless Steel  برای بدنه منبع کویل دار استفاده میکنند.

با توجه به حدود آئین نامه تولید منابع کویل دار و استاندارد های تولید این نوع منابع ضخامت ورق استفاده شده در این نوع آبگرمکن ای صنعتی باید ۴ میلیمتر الی ۱۶ میلیمتر متغیر باشد.

کویل انتخاب شده برای همه منبع ها یکسان نیست و کارشناسان بخش تولید بسته به شرایط نوع  منبع طراحی خاصی از کویل را پیشنهاد میدهند.

مکانیزم کار منبع کویل دار

در منبع کوئل دار آب به صورت مستقیم در مقابل حرارت قرار نمیگیرد تا به نقطه جوش برسد بلکه آب به وسیله انتقال حرارت آب داغ و یا بخار آب درون لوله های کویل ها گرم شده و برای مصرف واحد های تولیدی و یا مصارف خانگی آماده میشود.

از مزایای منبع کویل دار میتوان بازگشت آب مصرف نشده به سیستم گرمایشی است که منجر به کاهش مصرف انرژی میشود.

آب گرم کن های صنعتی در گروه بندی منابع کویلی بیشتر به وسیله کویل قرار گرفته درون منبع گرم میشوند البته منابع دیگری نیز هستند که فرم کلی آن ها شبیه به منابع کویل دارد است ولی به وسیله لوله هایی که به وسیله برق گرم میشوند اب را به نقطه جوش میرسانند.

و قابل ذکر است منابع کویلی  از نظر مانگاری و امنیت در درجه بالاتری قرار دارند

آموزش نصب منبع کویل دار

برخی از استانداردهای بکار رفته در طراحی ، ساخت و بازرسی منابع کویل دار

  • مقاطع تحت فشارASME SEC1-8 ، ISIRI 4231
  • مقاطع خارج از تحت فشار ASME SEC1-9
  • فلنج ها DIN 2576
  • تست هاي غير مخرب ISIRI 4231
  • استاندارد بکار رفته  برای متریال منبع های کويل دار
  • ورق فولادی مورد استفاده ASTM A516، DIN 17155
  • لوله های مورد استفاده DIN 17175
  • فلنج های مورد استفاده DIN 2576
  • پايه و قسمت هاي غير تحت فشار DIN 17100

قیمت منبع کویل دار

قیمت هر کالایی که تولید میشود بر اساس مواد اولیه مصرف شده و مزد کار تولید کنندگان و برخی از هزینه های جاری تعیین میشود

منابع کویل دار همانگونه که میدانید در یک ابعاد خاص نیستند که یک قیمت اختصاصی داشته باشند بلکه بر اساس قطعه های به کار رفته شده و میزان آهن گالوانیزه استفاده شده در منبع قیمت متفاوتی برای منبع قرار داده میشود.

به طور کلی میتوان گفت قیمت منبع کویلدار به نسبت جنس مواد اولیه ، سایز و تعداد کویل ها از سه میلیون تومان تا هفتصد میلیون تومان متغییر است.

به دلیل نوسانات بازار و رشد قیمت مواد اولیه قیمت ها با هفته و یا روز قبل متفاوت است بنابر این بهتر از قبل از سفارش با استفاده از شماره های کارخانه ایران شوفاژ استعلام قیمت نمایید.

جدول محاسبات فوری منابع کویل دار

توضیحات مهم جهت درک سریع و صحیح جدول بالا :

  1. CAPPACITYظرفیت با علامت lits مشخص شده و ظرفیت های نام برده در جدول فوق بر اساس استاندارد بوده و ظرفیت نهایی تولید بر اساس درخواست خریدار تعیین میشود.
  2. منابع به دو صورت کویلی خوابیده و کویلی ایستاده تولید میشوند که استاندارد های ابعاد و ظرفیت در جداول متفاوت قرار داده شده است.
  3. C(mm) THICKNESS نشان قطر که بر اساس میلیمتر در جداول درج شده است و به نسبت حجم متفاوت است قابل ذکر است جهت ماندگاری بیشتر و یا کاهش هزینه ها ضخامت منابع نیز قابل تغییر است که همگی بسته به نظر خریدار دارد.
  4. Kg WEIGHT علامت وزن خالص مخزن مورد استفاده در منبع کویلی و به کلیو گرم در جداول درج شده است.
  5. ابعاد مخازن کویل دار متفاوت بوده و در جدول با علامت
  6. THERMAL SURFAC با علامت FR2 نشان دهنده سطح حرارتی منبع بوده ، طبق استاندارد های بین المللی و مقررات ملی ساختمان طراحی و تدوین گشته است که قابل تغییر می باشد
  7. ابعاد منبع نیز با TANK DIMENSION نمایش داده شده و با علامت های  D(CM) – L1(CM)- L2 (CM) نشانه گذاری شده اند
  8. FITTING که با علامت N2(IN) – N1(IN نشان دهنده ابعاد شیر های ورودی است و با اینچ اندازه گیری میشوند.
  9. FLING که با علامت(N2(IN که نشان دهنده ابعاد شیر های خروجی است و با اینچ اندازه گیری میشوند

 دمای نگهداری آبگرم در منبع کویل دار

منابع کویلی آب را تا دمای ۷۰ درجه گرم نگه میدارد البته حرارت آب نیز تا ۵۵ درجه نیز در این نوع منابع گرم میماند ولی از آنجایی که آب در دمای زیر ۵۰ درجه تا ۲۵ درجه بستر مناسبی برای باکتری های لژیونا است که باعث بوجود آمدن بیماری سینه پهلو میشود.

دمای مورد نیاز در موتورخانه ها تقریبا باید از ۶۰ درجه تا ۷۰ درجه بهینه باشد

دقت داشته باشید تا تنظیمات منبع کویل دار همیشه به گونه ای باشد که آب درد در دماهایی بالا تر از ۵۵ درجه باشد تا از رشد باکتری های لژیونا که برای سلامت انسان ضرر دارد جلوگیری شود.

مزایای منابع کویل دار

تمامی ویژگی های آبگرمکن های صنعتی تقریبا شبیه به هم است و تنها مزایای منابع کویل دار نسبت به اب گرم کن های دو جداره در دو جداره بودن و تک جداره بودن آن هاست و برتری منابع کوئلی به خاطر این است که درد صورت شکستگی و خوردگی و ترکیدگی به راحتی تعمیر و ترمیم میشوند.

افت حرارتی در آب گرمکن های صنعتی کویل دار به دلیل وجود کویل در منبع بسیار کم بوده است.

منبع کویل دار

معایب منبع کویل دار

مصرف انرژی منبع کویل دار به نصبت دیگر ابگرمکن های صنعتی بالا تر است.

حجم زیاد آبگرمکن های کویلی بالا است و فضای زیادی را اشغال میکند.

قیمت بالای منابع کویلی به نصبت منابع دو جداره یک عیب بشمار میرود.

منابع کویل دار به پمپ گردش یا سیرکولاتور نیاز دارد.

محاسبه سطح کویل مورد نیاز درون منابع کویل دار

برای محاسبه سطح لازم کویل گرم کننده درون منبع کویل دار از رابطه زیر استفاده می شود .

F=8.33G * (t2-t1)/U.tm

F : سطح جانبی کویل مسی یا استیل بر حسب متر مربع یا فوت مربع

G : مقدارآب لازم برای گرم شدن بر حسب گالن در ساعت یا لیتر در ساعت

U : ضریب انتقال حرارتی لوله کویل

t2 : درجه حرارت آب گرم خروجی مصرفی از دستگاه منبع کویل دار

t1 : درجه آب سرد ورودی به منبع کویل دار

tm : اختلاف درجه حرارت متوسط بین آبگرم مصرفی خروجی و آب سرد ورودی و آب گرم کننده است و از رابطه زیر بدست می آید :

(Tm = ts – (t1+t2/2

که ts درجه حرارت آب گرم کننده میباشد.

طراحی منبع کویل دار

منابع کویل دار بر اساس آیین نامه ASTM  برای فشار ۱۰۰ psig طراحی میشوند و به طور کلی تنها در دو مدل افقی و عمودی که اصطلاحا آنها را ایستاده و خوابیده نیز مینامند طراحی و تولید میشوند.

در تولید این نوع منبع ها از یک استوانه و دو عدسی استفاده شده که جنس آنها بیشتر از ورق گالوانیزه است.

قابل ذکر است منابع در سایز های مختلف کمی در ریزه کاری ها متفاوت اند. به عنوان مثال منبع های کویل دار کارخانه ایران شوفاژ برای منابع کویل دار ۱۵۰۰ لیتر از دریچه ای با نام منهول برای بازرسی راحت تعبیه میکند.

کلیه آبگرمکن های صنعتی دارای شیر اطمینان بوده و داشتن شیر اطمنان یکی از الزامات آبگرمکن است.

در برخی از کارخانه ها و یا کارگاه ها منبع کویل دار در فضای باز قرار میگیرد و به همین دلیل لازم است تا با یک لایه ضد زنگ و یا لایه هایی از رنگ پوشیده شوند همچنین در درون منابع کویل دار از رنگ های ایپوکسی استفاده میشود و از زنگ زدگی خطوط جوش جلوگیری میکند.

نمای داخلی منبع کویل دار         

رنگ ایپوکسی تقریبا با ضخامت ۱۴۰ میکرون درون منبع را پوشانیده و این عملیات بعد از تمیزکاری و انجام سندپلاست انجام میشود.

فشار در نظر گرفته شده برای کویل ها تا قطر ۸ اینچ به ترتیب، ۱۵۰ (۱۰٫۳ بار) و ۳۰۰ (۲۰٫۶ بار) پوند بر اینچ مربع و برای کویل های به قطر ۱۰ تا ۱۴ اینچ به ترتیب ۱۲۵ (۸٫۶ بار) و ۲۵۰  (۱۷٫۲ بار) پوند بر اینچ مربع است.

بوشن ها ، ترموکوبل ها ، شیر های ترموستاتیک تخلیه ، ترمومتر و فشار سنج ها همگی به وسیله دستگاه جوش به دستگاه کویلی متصل میشوند.

هر کویل توانایی تحمل حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت و یا ۱۷۶ درجه سانتی گراد را دارا میباشد.

همیشه قبل از سفارش به درب ها و راه رو های ورودی و خروجی دقت نمایید تا بعد از خرید مشکل عبور دادن منبع کویلی تا محل قرار گیری را نداشته باشید.

استفاده از ونت برای منبع های کویلی و یا منابع دو جداره که به وسیله گرمایش گازوئیل کار میکنند یک امر ضروری است

نکاتی برای نگهداری منابع آب کویل دار

محلی که قصد دارید منبع کویل دار را نصب کنید حتما باید تراز باشد نشتی زمین گرفته شده باشد و بستن یک فونداسیون با ضخامت ۱۰ سانتی متر نیز به شما کمک میکند تا منابع کویل دار کاملا بر روی زمین صاف باشد.

اگر مکانی که برای نگه داری منابع کویل دار انتخاب کرده اید کمی شب دارد و یا کاملا در محل مورد نظر مهار نشده باشد باید حتما آن را به وسیله تسمه و یا هر زنجیر محکمی آن را ثابت نگه دارید.

اگر منبع را در محیط باز کارگاه و یا بر روی پشت بام نگه میدارید حتما باید به طور مناسبی آن را عایق نمدی نمایید تا در معرض شرایط جوی مختلف آسیب نبیند.

اگر منبع را در محیط های سر بسته قرار میدهید باید بدانید که فاصله منبع تا سقف باید حد اقل ۳۰ سانتی متر باشد.

دقت داشته باشید در هنگام لوله کشی و اجرای تاسیسات ساختمان دقت داشته باشید که لوله ها و بوشن ها فشار اضافی را متحمل نشوند زیرا این کار از طول عمر آنها میکاهد.

برای گردش آب در منابع کویل دار ، بهتر است از پمپ سیرکولاتر (circulation Pump) استفاده کرد. وظیفه این پمپ گردش آب بین واحد های مصرفی و منبع میباشد که کاهش قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی خواهد داشت.

سیستم برگشت آب مصرفی باید به طور پیوسته در جریان باشد.

 

 

داشتن اطلاعات پایه ای در هنگام خرید هر محصولی به شما کمک میکند تا انتخابی دقیق و صحیح داشته باشید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید منابع کویل دار میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن دفتر: ۵۱۷۸-۳۳۲۴-۰۲۱             ۵۶۹۲-۳۳۲۴-۰۲۱

تلفن همراه: ۰۹۱۲۵۲۱۱۶۷۵               ۰۹۱۲۵۳۳۶۱۶۴

ایران‌شوفاژ
ایران‌شوفاژ
گروه تولیدی صنعتی ایران شوفاژ با مدیریت آقای محمدیان و بیش از بیست سال سابقه درخشان با تکیه بر ارایه محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش افتخار خدمت رسانی به هموطنان عزیز را در زمینه ی تولید منبع کویلدار ، منبع دوجداره ، فیلتر های شنی ، سختی گیر رزینی ، منبع انبساط باز ، منبع انبساط بسته ، منبع آتشنشانی ، مبدل های حرارتی ، منبع سوخت و آب ، آبگرمکن صنعتی ، آبگرمکن خانگی دارد. کلیه محصولات ایرانشوفاژ شامل پنج سال ضمانت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *